Lugnet.

När jag kom hem stod en kastrull med ärtsoppa på köksbordet. Vi lyssnar på Frida Hyvönen och njuter av lugn och ro. Det här med att komma hem efter jobbet, äta sin middag och sedan ha fri tid känns så vuxet och det är så fruktansvärt trivsamt.

Det börjar.

I sista minuten sprang jag till stället som hade pressvisning för vår och sommar tvåtusentio. Det känns lite konstigt att se på plagg som inte är aktuella just nu, men fint och somrigt var det. Nu skall jag stänga dörren till moderummet och plocka fram saxen. Det är några arbetskamrater som skall få frisyren fixad.

Kvalitet.

En bild från gårdagens pressfrukost. Läs vad Li skriver.
Jag och chefen.

Blandat.

Som sagt var det plåtning i går och så här såg det ut i studion. En lyxig limousin fanns på plats som rekvisita.


Suddigt.

Det här pysslar jag med ibland.


Jag vet att jag har tunt hår, men att det var sådär glest har jag inte
vetat. Örat är lite väl synligt tycker jag.

En skrämmande bild som Li tog.


Min arm är äcklig och min hud är gul. Som en skyltdocka.

Sovmorgon.

Jag kunde ta en liten sovmorgon i morse för klockan nio var pressfrukost i Georg Jensen affären på Birger Jarlsgatan. Fina smycken som visades. Om en timme åker vi limousin till en studio där ett omslag skall plåtas. Det är bland annat sådant vi gör här på redaktionen.

Lysande nyheter.

Jag fick precis ett samtal från en kvinna som jobbar på Ur. Hon gav mig ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Det är en programledare som behöver hjälp med kläder och hår och det jag kommer att göra syns i televisionen inom en snar framtid. Lustigt.

Inte mycket.

Solen lyser i Stockholm och jag tycker det är bra att det är måndag. 
Bild från Skansens höstmarknad. Första gången Hugo ser hö.

Hösten är här.

Marknaden på Skansen var väldigt trevlig. Någon bild från det kommer i morgon.
Det är verkligen höst nu. Jag har plockat alla jumpsuits och sommarklänningar samt sommarskor i kartonger och lagt dem i förrådet. Jag tar emot det kyliga vädret med öppna armar, det är härligt med en annan årstid.

Söndag.

Lars Winnerbäck spelar i vår radio. Jag ligger fortfarande i sängen och i köket väntar en stor frukost. Ibland är söndagar det bästa jag vet.

Hemma efter en fin dag.

Jag steg upp i gryningen och efter femton timmar är jag tillbaka på Lidingö. Att besöka Åland över dagen tar på krafterna, men som jag säger; det är paradiset på jorden. Litet, lugnt och idylliskt. Jag hann träffa lillebror och besöka frisören. Sedan drack jag läsk med min gudmor som jag inte sett sedan en lång tid. På hemvägen gick jag till det gula huset vid esplanaden. Där kan jag bo när jag vill.
Nu skall jag lägga mig i sängen för i morgon skall vi gå till Skansen som ordnar höstmarknad.

Helg.

Om några minuter är det dags för mig att lämna redaktionen och fira helg. Jag har varit väldigt effektiv de senaste timmarna. Moderummet glänser och det är en skön känsla jag får när nya grejer hänger på galgarna. 

Prydligt puder.

Trendavdelningen hos H&M levererar som alltid. Dessa hänger just nu i moderummet och jag är så sugen på att ta med dem hem. Om jag skall tro det som sägs är byxorna mina för bara 199 kronor.
Som en kalsong.



Vackert.

Under lunchen sprang jag till affären och nu är den min. 

En liten del av helgen.

Det är fredag och det är jag glad för. Jag får nämligen åka till Åland i morgon och jag tror bestämt att det får bli en dagsutflykt. Det är så lyxigt att kunna åka dit över dagen och komma hem vid tio på kvällen. 

Svart.

Jag gick förbi H&M på Drottninggatan och såg att höstnyheter hade kommit in. Den här klänning tänker jag mest på.

Himla fin från Divided exclusive.

Snart är det dags.

Jag har klätt mig i blommig klänning. Dagens fester till ära.
Kornigt så det förslår.

Festligt.

Klockan fem bjuds det till fest för alla tidningar här på Bonnier Nova. Man får festa så länge man vill, men vid klockan sju tänker jag ta Matte under armen och besöka butiksinvigningen för den nya JC-butiken som finns på Drottninggatan.

Redo för kyla.

Jag vet att vintern inte kommer att bli lika kall som den var i Vasa, men ändå kände jag för att skaffa en ny tubhalsduk. Stora dukar runt halsen är fint.


Snyggt med stickat.

Jag tror att det får bli en sväng förbi Monki i dag.








Min favorit som är tillgänglig i oktober.

Stylistens privata.

När jag har ett nytt nummer av VeckoRevyn i min hand brukar jag alltid visa Matte vad jag har gjort i tidningen. Jag visade nummer nitton och bläddrade till träningsreportaget där jag stylade kändisar blev han aningen stolt när hans keps fanns på Anna Sahlenes huvud.


Kepsen köpte jag i New York för snart ett år sedan.

Glömde berätta.

Om ni är intresserade om vad som händer på redaktionen kan ni följa oss på twitter.

Musiken i mina öron.

Jag sitter och skriver modetexter med det här i öronen. 
Oh Laura.

Enligt planerna.

Mötet gick bra och jag fick höra lugnande ord. Det är nämligen så att en modeassistent bara får vara ett år på en tidning. Som ni säkert förstår börjar jag redan planera vad jag vill att skall hända i framtiden. Tydligen är det uppskattat om man pratar om det i god tid.

Framtiden.

I dag skall jag ha mitt andra utvecklingssamtal. Denna gång är det inte med Li, utan redaktionschefen Linda som jag pratar med. Jag har några punkter som jag vill ta upp och jag hoppas på feedback som gör så att jag utvecklas. Vi skall också prata om min framtid. Det är spännande, men jag minns ju hur det gick sist.

En ros.

Jag tycker att det är väldigt trevligt att få pressmaterial tillsammans med en blomma. Runt den stackars rosen hänger det ett usb-minne som berättar om någon nyhet.




God eftermiddag.

Jag kom tidigt till jobbet i morse. Skrev lite modetexter, städade moderummet och packade kläder och prylar för plåtningen som vi hade i dag. Nu är jag trött och skall fortsätta jobba en stund innan jag går hem. Det är bra att ha en sambo som slutar jobbet en och en halv timme tidigare. Han gör nämligen middagen.

Fint på fötterna.

Se vilka fina skor jag köpte i lördags. Det är Carin Wester som designat för Weekday och jag tycker de är så tjusiga. Ändå kan jag inte bestämma mig om det bara är fint eller om det också är nödvändigt att ha dem.

Istället för svart.


Redan tillbaka.

Jag är redan tillbaka från plåtningen. Det gick väldigt smidigt och ibland uppskattar jag plåtningar som inte tar hela dagen. Nu kan jag skriva lite bildtexter, lämna in modejobb och läsa mejlen jag inte hunnit med.

Fint.

Det här är en väldigt dålig bild på något väldigt fint. En klänning med axelvaddar och dekoration. Ett av mina bättre köp på väldigt länge.


Tajta fodral är inte min grej, därför köpte jag i storlek fyrtio. Det blir
lagom löst.

Allt är som vanligt.

I morgon plåtar vi mode hela dagen. Innan det skall jag försöka visa ett väldigt fint köp som jag gjorde i går. Nu är det dags för kvällssysslor.

God morgon.

Söndagen fortsätter i samma trivsamma anda som dagen var i går. Promenerade runt på Södermalm och Gamla stan. Avslutade med bio och kan bara konstatera att jag avskyr att se en film där jag måste blunda varannan minut. Men Stockholm är jag fortfarande förtjust i. Om en stund skall jag och Matte åka till Brottby där min bror behöver hjälp med sitt kök som han renoverar. Fortfarande.

Trivsam lördag.

Jag vaknade av kaffedoften som fanns i lägenheten. Som arbetande kvinna sade jag god natt redan klockan 23.09 i går. I dag fortsätter lugnet. Förutom shopping och lunch på stan blir det bio på eftermiddagen. På kvällen bjuder jag in en väninna för middag och film.

Favoriterna.

Jag blev inte alldeles till mig när jag fick veta nyheten om att Jimmy Choo skulle designa för H&M. Det här är ändå mina personliga favoriter. Det är väl bara att vänta till fjortonde november.






Jimmy Choo för H&M

Finfredag.

Jag är glad över att det är fredag. Jag hade som plan att åka till Åland den här helgen, men det blir om någon vecka istället. Jag vet inte hur jag skall stå ut med det här håret.


Vecka fyrtiotvå.

Jag fick ett brev i dag som innehöll schema för pressveckan som börjar den 13 oktober. Det ser jag fram emot. Det är väldigt många presskontor som skall besökas under endast tre dagar. Mycket med andra ord.



Tillbaka.

Plåtningen gick bra och eftersom det var produkter som skulle fotograferas tog det heller inte lång tid. Innan jag går hem borde jag lämna in bildtexterna.

God morgon torsdag.

Jag tillbringade kvällen hos Csilla och hennes David. Jag klippte lite hår, vi åt en fantastisk god middag och avslutade med Idol. Nu har jag förberett för en plåtning som jag snart skall åka till. Otaliga mängder accessoarer och plagg skall plåtas.

Ny människa.

Jag måste bara berätta för er att jag uppskattar onsdagar. Det är ju som nämnt massage och i dag var det den bästa kvarten någonsin.

Tystlåten.

Jag ber om ursäkt för att jag varit så fåordig i dag. Jag hoppas på en bättre skrivardag i morgon. Om det finns något ni önskar att jag skulle skriva mer om är det bara att göra sin röst hörd.

Spännande.

Kommer att bli en upplevelse att få vara med om det här.

Snälla.

Jag vill klippa mitt hår. Nu.

Färggrant på väggen.

Jag kan ju inte säga något annat. Benetton lyckas alltid med sina annonser.


Innan tunnelbanan kommer ser man det här.

Jag väntar.

Jag är sugen på att göra av med pengar. Om mindre än sju dagar är det dags för lön.

Dagen börjar bra.

Jag, Li och redaktionschefen Linda har haft ett modemöte där vi gått igenom vad som händer. Mycket som händer och jag skall förutom att jobba med min vanliga sida även göra några andra modejobb. Det är roligt det här med mer ansvar. Passar mig utmärkt.


Fjärilar en helt vanlig måndag.

Väntar.

Söndagen är ju den så kallade vilodagen. Min har inte varit en sådan kan jag påstå. Jag väntar faktiskt på att få gå till jobbet i morgon. Med andra ord är allt som vanligt.

Tröttheten.

Nu är hemma efter några timmar i Solna centrum. Jag har aldrig varit där förut. Just nu funderar jag över hur jag skall orka med besök i dag. Mina ögon går i kors så fort jag sitter stilla.

Lördag.

Jag skall börja den här dagen med att vakta barn i Solna. Senare får jag besök från Åland.

Härligt med helg.

Nu är det dags för mig att stänga av datorn och gå hem. Matte har lagat morotssoppa som vill skall äta till middag. Lite senare blir det festligheter ute i Sickla.

Moderummet.

Det här kommer jag att sysselsätta mig med en stund framåt.


Moderummet just nu.

Rävar.


Jag är väldigt förtjust i plagg med djurmotiv. I går stod jag och klämde lite extra på den här fina koftan som tyvärr syns lite dåligt på bilden. Det är Carin Wester som designat för Weekday. En vit kofta med en räv över axlarna.


Tråkigt att den var i 100% akryl.

Därför blev jag lite extra glad när jag såg att Monki också har en tröja med rävmotiv.


Någon hundralapp billigare.

Stressande.

Matte stressar mig med diverse överraskningar. Först var det U2 konserten i somras, sedan köpte han biljetter till Winnerbäcks konsert som är i november. Nu vill han att vi går på Moneybrother i oktober. Förutom detta har jag ju både lyssnat A Camp, Beyoncé, Britney och Coldplay. Ni förstår säkert vad jag försöker säga.

Klart och tydligt.

I dag testar jag kontaktlinser med mer minus. Jag får se vad som händer.

En upplevelse.

Jag kan inte minnas när jag senast skulle ha suttit i en fullsatt biosalong. Folk skrattade högt, ropade saker som "oj neeej" och när filmen var slutade hörde man visslingar och applåder. Det bjöds på vin och nötter och att se en komedi med ett glas vin i blodet är en bra blandning.

Bättre än inget.

En vanlig torsdag som det i dag är skall jag och Matte gå på förhandsvisningen av filmen "The ugly truth". Jag tror att Matte hade hoppats att det skulle vara någon annan film.


Jag måste resa någonstans.

Jag har börjat tänka på de gratis flygbiljetter som jag äger. Inom tre månader är jag tvungen att använda dem. Jag måste resa någonstans inom Europa. Jag känner stress.

Jobbet som modeassistent.

En av mina uppgifter är att ansvara för den här sidan. Ibland tar det tid, ibland går på det på någon timme. Förutom att hitta passande produkter till sidan, skriver jag rubrik, ingress och bildtexter som någon annan sedan redigerar.

Naturens mat.

När jag var på väg till tunnelbanan gick jag förbi Hötorget. Jag köpte ett och ett halvt kilo svamp. Gula kantareller som jag nu skall förvälla. Även det känns vuxet.

För lite tid.

Eller för mycket att göra. Jag hade som plan att lämna in två jobb och göra en hel del returer med kläder till presskontor. Moderummet är inte så fint just nu kan jag berätta för er. Klockan är redan halv fyra och jag har lämnat in ett jobb. Det andra är på gång. Med andra ord får jag göra returer i morgon.

Från VeckoRevyns moderum.

Ja, jag måste låna bilden från Li.
Jag är lång som en flaggstång.

Fel.

När jag stod i mataffären såg jag en tjej med ett par snygga glasögon på näsan. Jag stirrade lite extra och blev alldeles matt när jag såg att det endast var bågar hon hade. Inget glas. "Något måste vi som har dålig syn få ha för oss själva" tänkte jag då.

Morgonstund.

God morgon. Huvudvärken finns inte kvar, men jag är trött och utmattad.

Tråkigt.

Det är faktiskt ganska tråkigt när en hel dag skall gå till att ha ont i huvudet. Jag har legat i sängen sedan jag kom hem från jobbet och här finns jag fortfarande.

Mi Lajki.

Det här är ett av de finaste smycken som vi har i moderummet just nu. Ett silverhalsband med ett hänge som föreställer en tand. Fint.


Vit tand med en svart sten från Mi Lajki.

Frånvarande.

Som sagt kommer jag att fotografera (eller plåta som det heter i Sverige) hela dagen i dag. I en studio på Södermalm. Jag tar med mig förskräckligt mycket kläder och huvudvärk.

Nuförtiden.

Nuförtiden tar vi bilen till affären när vi storhandlar. Det känns vuxet.

Jeans var det.

För er som inte har köpt det nyaste numret av VeckoRevyn kommer det bilder från plåtningen jag hade i juli.


Förutom Nike-annonsen till vänster har jag också gjort "kära jeans".


Jag har gjort allt från början till slut. Bokat fotograf, modell, hår- och
sminkperson. Plockat kläder, sorterat och gjort olika stilar samt skrivit
bildtexter och bestämt tillsammans med mina chefer hur slutresultatet
skall bli.


En väldans massa jeansbyxor.

Hon skriver.

Läs här vad Marie skriver om plåtningen vi gjorde.

Åter en måndag.

Kom tidigt till Sveavägen i morse. Det är en ny vecka med extremt mycket att göra. Moderummet skall tömmas och sedan fyllas med nya grejer. Jag skall lämna in modetexter och annat jobb och så förstås planera för morgondagens plåtning.


Hemma.

Jag är hemma och full av idéer. En konferens ger resultat. Nu skall jag äta frukost och sedan åka kollektivt till Brottby.

Min första någonsin.

Det är roligt det här med konferens kan jag berätta för er. Vi har kommit fram till en massa bra idéer och snart blir det mer. Ett roligt gäng jag får jobba med. I går pratade vi om hur vi skall få tidningen och webben ännu bättre, i dag skall vi fortsätta med och höra mer hur det går för veckorevyn.com. Jag bor tillsammans med Li i ett fint rum med kakelugn vid sängen och bubbelbadkar i badrummet.

Hej då så länge.

Om en halv timme åker jag till Karlaplan där jag möter upp bilen som skall ta mig till herrgården. Vi hörs i morgon.

Till er.

Det är alltså det här numret som ni skall köpa i morgon. Där har jag stylat omslaget, några reportage, servicemodet och några plocksidor.
Nummer nitton.

Min första konferens.

I morgon åker vi alla från redaktionen på konferens. Vi skall vara på en natt och två dagar på en herrgård som ligger en bit utanför Uppsala. Väldans trevligt kan jag tycka. Det kom ett mejl att badkläder och sköna kläder är att bra att ha.

Dagens bild.

En bild från igår. Hår- och smink-Mahlin till vänster och min chef Li framför modellen.


I studion.


I dag jobbar jag i racerfart. Texter skall skrivas och lämnas innan vi skall gå och äta lunch tillsammans med en tjej som jobbar på Kappahls showroom. På eftermiddagen visar Gina Tricot höstens festkollektion. Det är mycket som vanligt.

Min dag.

Efter en hel dag i en studio blir man lite trött. Energin jag hade på dagen var som bortblåst när jag kom hem. Efter några minuters powernap på golvet och en god lasagne till middag cyklade jag tillsammans med Matte till ett ställe här på Lidingö som heter Sticklinge. Rysligt fina hus med havsutsikt var målet. Som avslutning på den här dagen skall jag nu dricka kamomillte och sedan är det god natt.

Varmt.

Jag höll på att smälta bort när jag promenerade i rask takt över Lidingöbron. Solen lyser och vinden finns knappt. Det är väl bra.

Det som händer i dag.

Första september i dag och det betyder att det har gått ett halvt år sedan jag började jobba på VeckoRevyn.

Som jag nämnde kommer jag att finnas i en studio hela dagen. Vi skall plåta höstligt mode tillsammans med en snäll fotograf. Ungefär så.

RSS 2.0