Hemma hos Ma.


Nu sitter jag hemma hos mamma. Har haft en skön dag. Träffat väninnor och ikväll blir det hoppeligen mer väninnor.
Jag fick äntligen träffa min M igår. Han var söt. Han tyckte det samma om mig.

Jag njuter att vara ledig. Alla skolsaker är inlämnade och jag känner att jag har sommarlov. I alla fall nio dagar till (som min pappa ringde och berättade). Jag tycker det är löjligt skönt med sommarlov.

Nu skall jag gå och gräva i kylen efter någon sorts middag. Gissar att det typ blir gröt. Igen. Suck.


Regn på taket.


Dagen började med möte o skolan. Jag och en klasskompis har suttit och planerat vår, klassens, nya hemsida med webbansvarige L. Resultatet blev jättebra och jag tror det kommer att ske inom snar framtid, att vår hemsida uppdateras menar jag.
Efter mötet lämnade jag in min sista skolarbete. Det känns skönt att äntligen ha sommarlov. Jag är ganska nöjd med resultatet. Huvudsaken är att det är inlämnat och klart.

Jag fick vara barnvakt idag. Till världens sötast pojke. Gullungen! 4 år och man kan redan hålla en klar och smart disukssion med honom. En härlig liten kille.
Vi gick sedan till Amarillo för att äta en bit mat med hans mamma och några andra vänner. Jag blev mätt. Som. En. Plätt. Dessutom hann jag även köpa den nya bikinin. Helt okej färg, men ändå inte riktig "WOOW", om man säger så.

Nu har jag allting packat. Åker imorgon ner till södra F för att äntligen få njuta av mitt sommarlov. Skal vakta en hund, träffa familj och min M. Vänner också. På lördagen blir det väl utgång.


Det är väldigt hemtrevligt att höra när det regnar på plåttak. Då vet man att man har det bra!

nu var det beställt.


Jag och min sambo åkte förra sommren och tågluffa. Vi flög den 13 augusti till Barcelona och åkte därifrån tre dagar senare mot vårt stora äventyr.
Det här var min bästa sommar någonsin. Vi hade det så kul tillsammans och fick uppleva saker man annors inte får göra. Tänk er, Paris, Rom, Venedig, Milano, Berlin, Wien, Cannes. Detta är endast några ställen vi besökte
Jag vill så gärna göra om dendär resan. Underbart och ljuvligt att resa med honom.










Idag hände det. Den 13 augusti lyfter planet igen. Denna gång mot IRLAND och Dublin. Denna gång utan mig. Det är endast han som åker. Helt ensam. Han stannar 16 dagar. 16 DAGAR! Helt själv.
Men jag är otroligt stolt och glad för att han vill åka ensam. Och att han vågar. Jag är jättestolt.
Han kommer att få uppleva saker som inte jag får göra. Det tar ont. Han kommer att ha en erfarenhet mer. En till historia att berätta. Min älskling.

Visst, jag gråter inombords. Jag tycker att det är så sorgligt att han åker ensam. Tänk om något händer. Vi kommer inte att träffas så mycket. Det skär som en kniv i mig.

Hata är ett starkt ord.


Hata är ett starkt ord har alltid min morfar kommenterat när jag använt det.
Efter ett samtal kom jag på vad jag verkligen hatar! Jag hatar när människor endast tänker på sig själva och vad som är bäst för dem!
Vi lever verkligen i ett JAG-samhället, vilket jag avskyr. Vill inte!

Fundera lite före du säger något som kan såra. Det kan löna sig.

bejbisar är söta.


Efter att ha surfat runt på olika söter kan jag bara konstatera att bejbisar är väldigt söta. Det finns dom som är mindre söta och dom som man bara vill ta hem.
Jag själv var tunnhårig som bejbis. Var skallig tills jag var 6 år gammal. Hoppas mina barn får mera hår än jag någonsin haft.

Söndag som denna har jag redan gjort massor. Har städat lägenheten, så nu är det bara för den inneboende att flytta in. Dammtorkat varenda hörn och dessutom har jag bytt lakan. Sådant är härligt.
Om en halvtimme skall jag fixa till en tjejs frisyr och på kvällen färga en kvinna. Hoppas även på att få mitt eget lite tonat (i en mer askigare nyans). Avskyr när håret känns ofärgat.


Lördag = tråkdag.


Denna lördag ser ut som den förra. Jag har ganska tråkigt. Sitter och skriver de sista skolgrejerna och nu märks det att jag börjar vara på slutrakan. Sommarlovet närmar sig. På måndag tänker jag lämna in dem.

Idag har jag jobbat. Steg upp vid åtta för att kunna gå i tid och öpnna salongen. Började med ögonbrynsplock, tätt efter hade jag snabbmanikyrer och håruppsättningar. Efter det fick jag slinga lite rötter.
Jag slutade vid tre och märkte halvfyra att jag glömt mina hemnycklar i salongen. Har ju ingen lust att betala 20 euro till låssmeden, så sprang till jobbet och såg till min glädje att ännu en tjej var där. Tack gode gud! Har verkligen inte råd att betala någon låssmed.

Har ätit råggröt till middag idag. Det börjar kännas (och smakas) att jag behöver min lön. Lön lön lön! Snart kommer den. Väntar dessutom på mitt stipendie jag snart borde få.

Nåja, back to work.

trevligt telefonsamtal.


här sitter jag nu. Efter ett fint telefonsamtal.
Ibland när vi ringer kan vi låta trötta, irriterade, ointresserade, sura, otrevliga etc. Men ikväll var det så mycket värme och kärlek i hans röst. Det lät som om han på något var "stolt" över mig och gärna skröt inför sin familj -om mig. Det kan jag ju inte förstå.
Själv log jag som om jag hade vunnit en stor summa pengar. Jag bara älskar hans röst. Speciellt när han säger så fina saker. Saker som man bara hoppas och drömmer om att han ska säga. Jag är varm. I mig. Tack vare honom.

Idag hade jag en lugn dag på jobbet. Vi håller på att renovera på övre våningen. Tre nya kundplatser + två nya tvättstel. Jag fick torka damm, plocka upp alla de nya, ljuvliga TIGIprodukterna (aah, jag bara älskar dem!). Det finns så mycket jag vill köpa före jag slutar på måndag. Suck. Tänk att jag måst sluta jobba på en arbetsplats där jag verkligen trivs. Men visst, jag kommer att trivas på mitt nya jobb också. Det vet jag.
Jag fick sluta en timme tidigare. Kändes skönt att ha en lugn fredag för en gångs skull. Som oftast brukar de vara stressiga och nästan hemska. Inte idag. Skönt.
Jag gick förbi Indiska, min favvobutik. Köpte en gåva till min chef ( som en "hejdå-present"). Hem för att lägga lite bättre kläder på. Det blev leggings, oversizat linne, silver stjärnhalsband och silver skor.
Gick till kompisar som flyttar till södra F imorgon. Vi njöt på balkongen med cider och sol. Efter ungefär en timme promenerade vi till resturangen där vi bokat bord. Jag åt en god kycklingrätt, dock INTE med bacon.
Efter en himla massa trassel med servitören slapp vi äntligen ut. Jag var nöjd, vissa var mindre nöjda.

Nu sitter jag här. Skall just lägga mig under täcket och fortsätta med min Denise-bok. Sedan är det godnatt och jobb imorgon. Skall bli kul det också.

Egna, personliga tankar.


Nuförtiden blir det alltmer vanligt att bli sambo i tidig ålder.
Jag kommer ihåg när jag var 16 och träffade min nuvarande sambo. Jag bara väntade till min 18årsdag så att vi fick flytta ihop. Vi väntade tills jag var inne på mitt nittonde år.
Nu har vi bott tillsammans i snart två år och det är jättehärligt att ha sitt eget hem tillsammans. Inga syskon eller föräldrar som stör och man har sina egna "regler" och skaffar sina egna traditioner. Som vi, brukar alltid äta tortillas varje fredag.
Jag kan ärligt säga att det känns bra att bo tillsammans med M. Vårt liv är nästan för bra just nu. Varje gång när jag ser att det står Våra namn på ytterdörren ler jag.

Nuförtiden blir det allmer vanligt att man förlovar sig i tidig ålder.
När jag tänker på förlovning är det egentligen inte så stor grej för mig. Visst skulle det vara kul att ha en vacker ring på fingret, men varför känns det inte så speciellt. Just nu känner jag ingenting för det.
Jag tycker såklart att det är otroligt fint när människor bestämmer sig för förlovning, för jag tror ändå att dom vet att deras gemensamma liv aldrig kommer att ta slut.
Jag är inte rädd för förlovning och allt vad det innebär, men jag har aldrig sett mig själv stå vid altaret. Är det onormalt? Drömmer alla flickor om det perfekta prinsessbröllopet?

För mig är kärlek så mycket mer än ringar. Jag kan visa min M kärlek på ett helt annat sätt och han gör det samma mot mig!

Det är väl kärlek.

missade bussen.


Jepp. Det gjorde jag.
Gick i god tid (tyckte jag) ut till hållplatsen. När jag gick över vägen susade bussen förbi. Fan!
Jag började promenera hemåt istället. 7km promenad "bara sådär". Känns i benen, men är skönt nu efteråt.

Nu måste jag öva min sångläxa. Det är sista lektionen idag och jag känner mig lite oförberedd, vilket är genant. På måndag är det slutkonsert och jag hoppas ivrigt på stipendium.


Det blir nog bra


Jag har just snackat i över en halvtimme med min nya chef, P. Oj, vad det verkar trevligt. Han är så mänsklig. Jag väntar tills jag får börja sommarjobba. Trevlig är han.

Istället för gymmet blev det en powerwalk runt viken här brevid. Mysigt och svettigt. Tog ungefär 50minuter, vilket nu känns i bena. Skall lägga mig under täcket.

Bikini(besluts)ångest.


Idag när jag gick en sväng på stan kom jag på att jag verkligen behöver en ny bikini. Gick in i olika affärer för att se vad de har att erbjuda.
Tyvärr hittade jag ingen som föll mig i smaken, så får vänta tills det kommer fler (om det kommer?). Undrar lite vilke färg man skall satsa på? Har olika mönstrade, en med hawaii-mönster och en svart och en röd. Kanske en brun?

Nu tänker jag försöka skriva klart lite skolgrejer (surprise!) och sedan gå till gymmet.

ciao!

planer på att stiga upp tidigt.


Jag hade planer på att stiga upp lite tidigare idag. Det lyckades ej.
Steg upp vanlig tid, 7.20 och ändå tycker jag att jag aldrig hinner göra allt jag vill på morgonen. Idag har jag en lugn dag framför mig, vilket blir rätt skönt. Kommer att vara i skolan på dagen och sedan hem! Måste väl plugga lite, öva sångläxan och så måste jag försöka laga någon middag, eftersom havregrynsgröten tog slut idag.
Jag hade vit morgonrock på mig, och spillde typ halva skålen med gröt och bojsenbär-rabarber-soppa. Synd när morgonrocken tvättades i söndags. suck.

telefon-irritation.


Jag försökte ringa hela dagen igår OCH idag. Det är tydligen svårt att få tag på människor nuförtiden. Är det dagens stress?
Jag blir i alla fall väldigt irriterad på att aldrig få ett svart!

punkt.

Kvällsblogg

I brist på annan sysselsättning valde jag att plita ner några rader.

Jag börjar närma mig mitt sommarlov och mitt Åland. Det är lite blandade känslor i år, men det brukar ju alltid kännas så. Efter några dagar börjar man vänja sig.
Speciellt med denhär sommaren är att jag kommer att ha ett nytt jobb på www.klippupp.com , skall bli väldigt kul. Jag ser så fram emot det. Jobbet alltså, inte att vara ifrån min M.

Efter sommaren är planerna lite oklara ännu. Antingen blir det en resa till Irland på ungefär två veckor. Eller så blir det Sthlm i tio veckor, eller så blir det Vasa och "ledigt" tio veckor. Inget är bestämt. Alla alternativ är okej, men nr två är vad jag hoppas på.

Nu skall jag gå och lägga mig under mitt duntäcke och läsa en bok (som jag ska börja på). Tror att jag väljer en av Denise Rudberg.

byebye!

att äta ensam.


När jag skall äta ensam, går det bara inte. Jag lagar helt okej rätter (idag blev det pasta med soltorkade tomater som min syrra tipsade om). Maten var jättegod, men jag klarar inte av att äta ensam. Känner inte någon matlust överhuvudtaget, vilket ofta resulterar i att jag sedan lämnar en massa. Igår åt jag spenatsoppa, och slängde bort typ hälften.
Påverkas man av människorna omrking sig? Äter man mer när man är två eller fler?

Tror att jag borde satsa på ett ordentligt mål i skolan istället, och något lättare här hemma istället.
Det är ganska konstigt det här i alla fall. Tycker att det snarare borde vara tvärtom -att man äter mer ensam.


En dag utan program.


Dagar som denna kommer inte ofta. Jag brukar alltid ha en massa program inbokat från morgon till kväll. Tydligen inte idag.
Okej. Visst. Jag har klippt ett hår (surprise!) och städat lite grann. Kom just hem från gymmet
Har en äcklig skoluppgift som borde göras, men tror att jag gör det imorron istället.


Just nu har jag Shopstop. Får inte köpa flera plagg dehär dagarna. Min ekonomi håller på att rasa. Har shoppat alldeles för mycket, vilket märks i mitt klädskåpet. Tur att det inte har några dörrar eller väggar (annors skulle det spricka). Har nämligen ett klädskåp i gammal stil. Från IKEA. Det är faktiskt ganska najs, men rätt litet. Tur att jag har rum i källaren att förvara kläder och fått några hyllor i min sambos skåp.
Det här skåpet kan man fylla med hyr mycket kläder som helst. Har flera rader på hyllorna, samt lådor under och på skåpet (där skor, underkläder, bälten, sjalar, strumpor m.m förvaras). Supersmart!
                                  



Nu skall jag fortsätta med min resultatredovisning och sedan ta en varm, snabb dusch för att sedan lägga mig under täcket och kolla på The break up. Har sett den förut, men gör det gärna igen.

chill.

ett e-mail.


Tänk att man kan bli så glad över ett e-mail. Jag tycker det är ganska sött när han skriver. Min livskamrat och bästa vän.

När jag får mail eller vanliga kort/brev av honom börjar jag alltid tänka på hur bra jag egentligen har det. Sådana som honom växer inte på träd. Det vet jag. Vi kan klara allt, vilket vi har bevisat gång på gång.

Lite om någon:

snäll
omtänksam
kramar
pussar
komplimanger
sjunger
allmänbildad
härlig
ljuvlig
underbar
resa
trygghet

här är de första orden som jag säger när jag tänker på honom. Min M.

Storm.


Alltid när man hör hur plåttaket låter och hur stormen viner utanför fönstret börjar jag alltid tänka att det är skönt att ha tak över huvudet. Stackars uteliggare.

Dehär dagarna tillsammans med syrran har varit bra. Vi har chillat en hel del, men även lite shopping. Som jag nämde tidigare en topp från Koola Anna och idag en härlig vit, längre topp med några gråa stjärnor på. Passar mig, StarHannaH.

Ikväll tänker jag ta det lugnt. Ser kanske någon film och försöker göra lite skolarbeten. Nu är det disken som kallar.

ciao!

the Real Group.


Jag kan säga att jag bara älskar den där gruppen. Ikväll var det tredje gången jag fick höra dem live och jag är fortfarande helt i mitt esse. Helt otroliga sångare och sångerskor.
Jag råder er att söka upp närmaste konsert (om några dagar åker de till Japan) och besöka den! Ni kommer inte att bli besvikna.

underbar avslutning på veckan!

ack, vilken skön dag!


Just nu har jag besök av systern från  Åland. Det är alltid kul med sällskap.
Tråkigt väder har det varit idag, men en kaffe på Wayne´s och en Koola Anna topp gjorde dagen lite soligare. Om tio minuter skall vi promenera mot Övningsskolan här i Vasa. Skall få njuta till en konsert av the Real Group. Vilken härligt fredagkväll, må jag säga.


Regn.


Idag har det regnat och blåst konstant! Ganska mysigt har det varit när man måste gå med gummistövlar till sånglektionen. Jag har röda gummistövlar.
Det här regnet gjorde så att dedär godiskulorna har smält bort. Skönt när det inte knastrar mer.

Om en halvtimme skall jag finnas i mitt jobb, för vi har möte. Sedan går vi vidare till en resturang för att äta. Skall bli gott att äntligen få äta. Har inte ätit riktig mat på jättelänge känns det som. Endast gröt och frukt.
I natt klockan två anländer dessutom min åländska lillasyster. Det ser jag fram emot. Vi brukar ha kul.
Nu ska jag byta kläder, sminka mig snabbt och sen ut i regnet.


Godiskulor i trappan.


Varje gång jag kommer hem märker jag att det finns massor med godiskulor i trappan. Det knastrar när man går på dem.
Ni vet, Mariannegodis (som är chokladinnehåll med vit mintöverdrag). De har ju lagat kulor av dem. Sådana finns det fullt i vår trappan. Varje gång jag kliver på dem tycker jag synd om den som tappat dem. Tänk, har kanske öppnat påsen och tänkt avnjuta en härligt chokladgodis. Mitt i allt går godispåsen sönder och strittar en massa godis omkring i trappan. Stackaren! för inte täcks man ju plocka upp dem.

Snart skall jag gå på jobb. Har jobb från 15 till 19 (hoppas att få sluta lite tidigare) idag. Sedan blir det gymmet. Har inte besökt det på tre dagar och det känns. Tänker hoppa som en galning idag.
Imorgonnatt kommer min älskade syster från ÅLAND hit. Jeee! Jag längtar tills jag får höra den härliga åländskan. Vi skall ha det mysigt.

Nu byta kläder, sen gå ut i regnet.

Lite sol i regnet.


Idag har det regnat lite. Ni vet, ett härligt sommarregn. Det doftar gott ute och allt känns fräscht. Jag hade ju nästan väntat på det. Härligt.

Efter gårdagen känner jag mig lite starkare idag. Jag har lugnat ned mig och jag känner mig bättre. Visste ju att det tar några timmar (oftast en natt) innan man kan smälta den värsta chocken. Erfarenhet är erfarenhet och jag visste att det här skulle komma någongång.

Idag hade jag min lektion i musik. Det gick väldigt bra. Jag kände att mina studerande var aktiverade och med hela tiden i vad jag sade. Tror att jag får bra feedback.

Nu skall jag skriva klart det sista arbetet (har gjort ett klart redan idag) sedan lägga mig i sängen och läsa klart Emma Hambergs bok. Den är jättebra!

Kritik.


Varför har man så svårt att ta till sig kritik. Man borde istället vara tacksam och ta åt sig för att sedan tänka att det var en erfarenhet och att man kanske måste tänka efter extra nog nästa gång.
Människor är väl olika, men jag är i alla fall sådan. Jag kan ta åt mig kritik, positiv som negativ. Ibland kan jag till och med tänka att negativ kritik är nyttigt (i vissa mån). Men visst, det tar så jävla ont. Man vill först inte erkänna men sedan kommer det. Tårar och besvikelse. Man är besviken på sig själv.

Nu ska jag dra täcket över huvudet och hoppas på att min lektion i musik kommer att gå bra. Trots kritiken.


Grattis Serbien!


Jag tycker verkligen att rätt låt van. Girlpower hade hon minsann och dessutom var hon den enda som bar glasögon, vilket är ganska snyggt. Mer glasögon!

Vi hade en riktigt trevlig glamourkväll. Såklart hade vi lyckats med underbara "snacks". Pesto-tomat-mozzarella-basilika bröd, batong som var stekta i smör och vitlök med smulten getost och sirap, nötter av olika slag, laxrullar med smetana och rom, mörk choklad och jordgubbar, champagne, melon och lufttorkad skinka. Ni hör, det var ljuvligt.
När song contest var slut gick vi mot krogen. Jag hängde med en stund, men efter två timmar stod jag inte ut med röken. Jag gick hem.
Under de två timmarna jag var där började jag såklart fundera. Jag förstår inte varför finlandsvenskar (är det endast vi?) inte vågar hälsa, FAST dom känner igen en. Alltså, jag såg en tjej jag nyligen klippt och färgat. Vi hade det riktigt trevligt när hon var min kund. Igår när hon var ute på krogen, valde hon dock att inte hälsa! Jag avskyr när folk verkar vara så stolta och inte bryr sig. Hallå, det är inte coolt att inte hälsa, snarare nördigt enligt mig. Jag förstår bara inte. Man kan väl bjuda lite på sig själv. Om jag hade fått en chans att jag sagt något med att hennes hår är snyggt eller någon annan trevlig komplimang, men just nu känns det som om det får vara. Stackare!

Jag steg upp rätt tidigt i morse för att börja städa min toalett som har varit allmänt ofräsch. Nu doftar det himmelskt och jag trivs där nu. Jag tänker ännu dammsuga båda våningarna, sen cykla iväg och färga en kvinna med baksmälla. Dom skall också få vara snygga i håret, tycker jag.


lördagen hittills.


Idag har jag jobbat från elva till tre. Kunderna blev nöjda och jag känner verkligen att det var bra jobb jag gjorde. Fick till och med sminka lite en brudgum (!). Jepp, han skulle gifta sig idag och medan hans brud blev sminkad och stylad ville han också ha lite underlagskräm + puder. Intressant, intressant.
Jag färgade även en mans hår. Också intressant.
Synd var det ju förstås att tjejen som ville ha akrylnaglar avbokade, ville verkligen göra dem!
När jag gick från jobbet slank jag ju förstås in i butiker. Åter igen kom jag ut med tre plagg. Varför räknar man med pengar som man inte har -än? Nåmen, jag är i alla fall nöjd med mina inköp.

Jag åt just fisk och potatis och snart skall jag promenera iväg till min systeryster. Skall spendera den intressanta tävlingen där. Avnjuta två cider, för att sedan orka upp imorgon. Då är det skol - och hårjobb som gäller.

Att sakna någon.


En vän skrev till mig att sakna någon är bland det värsta som finns. Just nu stämmer det.
Hela mitt liv har jag på ett sätt saknat någon. Vet inte om det är för att en familjemedlem inte varit fysiskt närvarande eller om det bara annors har funnits ett tomrum i mitt hjärta. Jag vet inte.

Kvällar som den här börjar man alltid tänka. Tänka på sådan som gör en ledsen. Om jag skulle ha varit smart skulle jag ha bett min storasyster bli här och sova i min säng med mig eller blivit hos min kompis. Här sitter jag nu och försöker vara självständig. När man hör hur tyst det är, när datorns ljud surrar ikapp med ens egna andningar börjar man ångra sig. Stort.

Som jag tidigare nämnt kan jag inte förstå varför man väljer det jobbiga framför det härliga. Tänk, vara tillsammans alla dagar. Få uppleva sommarens alla härligheter tillsammans. Jag är dum. I huvudet. Känns det som.

Med det här lilla inlägget ville jag bara skriva av mig lite. När allt känns tomt och man är ensam. Jag är väl bara ovan.

Ett par till.


Jepp, nu har jag varit och inhandlat de röda skorna. De är mina, yes.
Jag och systern gick på stan för att köpa morsdagspresent till vår snälla mor. Var lätt som en plätt att hitta något i hennes, lite yllepylle stil. Dessutom verkade systern också ha glatt shoppinghumör, eftersom hon köpte två klänningar (man kan aldrig få för många). Jag skulle gärna ha köpt den vita-med-en-svart-rosett-toppen från Koola Anna. Kanske jag går in i affären efter jobbet idag.

Nu tänker jag öva på sångläxan och sedan byta om till "arbetskläder". Disken borde också diskas före jag går till jobbet kl.14. Får se om jag hinner.

häv ö najs dej!

Musiken i reklamerna.


De som känner mig vet att jag gillar musik. Musik i olika stilar passar min smak.
Nuförtiden fastnar jag även för musiken i reklamen på tv:n. En som hela tiden snurrar i mitt huvud är "Fötterna demostrerar" som kommer på TV4. Den är superrolig och tårna ser urgulliga ut. Jag gillar den starkt.
En annan som också fastnar är dendär Saab reklamen. Där det är en tjej som sjunger en låt som heter "Release me". Det är en fin låt.

Med det här korta inlägget vill jag bara få fram att det verkligen är en skillnad på vad man sätter för musik till vilken reklam. Jag minns att Oh Laura sjunger Release me till Saab och jag vet att fötterna demonstrerar för att få Jalas-skon. Ganska kul, tycker jag.

Onsdag med vårkänslor.


Idag lyser solen som aldrig förr. Några grader varmare skulle det ju såklart kunna vara, men jag har äntligen vågat ta på mig klänning. Skönt med värme.
Idag i mataffären bevittnade jag två pojkar som snattade. Medan detta hände stod jag och pratade i telefon och kunde se allt. Killen såg helt generad ut när vakten kom och ryckte honom i armen. Jag skall aldrig snatta.

Just nu går jag och tänker på ett par skor. Röda är de och gjorda av tyg. Råkade hitta en bild på Zoovillage.com på samma sko, men jag har ju tänkt mig röda! Klarröda! Skulle behöva betala endast 34,90 för dem!



Snart skall jag klippa två hår, äta fisk OCH besöka en kompis som ligger sjuk hemma. Tror hon behöver lite tjejsnack.



ciao!

fötterna tar ont.


Det märks att jag har gått mycket idag. Började med en ca 5 (?) km powerwalk till skolan. Glömde bort att ordna skjuts, så det fick bli raska steg till skolan. Därefter en evig promenad på stan.
Det är lugnt!

Telefoner, glasögon med mera


Har just landat här framför datan. Tänkte försöka ta itu med skolarbeten, innan middagen. Har några på hälft och några jag ska börja med. Känns ändå bra, eftersom jag vet att jag hinner till deadline.

Idag har jag "skaffat" en ny lånetelefon. Jag får testa den nu några dagar, innan jag bestämmer om jag köper den eller inte. Det är en rosa Motorola. Eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller teknik tog det nästan en timme innan jag fick igång den (Svårt att hitta platsen för simkortet). Men nu lever den och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Problemet är att jag har säkert 50 nr på min gamla telefon, som jag isf. måste kopiera på något sätt. Svårt!

Imorgon har jag ett föredrag om glasögonbågar. Glasögon blir snyggare och snyggare och nuförtiden har man dem som en accessoar (det tänker iaf. jag på när jag köper nya). Därför tycker jag att ämnet var trevligt. Var idag och intervjua en optiker och samlat på mig nya som gamla bågar. Kul kommer det att bli.

Nu ska fixa upp min lägenhet lite.. Sen skolsaker.

den första ensamma måndagen.

det verkar som om dehär veckorna kommer att gå snabbt. Kände knappt av den här dagen.
Var i skolan 9 till halvfyra. Åkte vidare mot Carpelan Cosmetics för att inhandla manikyr grejer (nagelbandsolja, nagelfil, handkräm och nagellackborttagningsmedel + att jag fick en massa härliga Ole Henriksen prover).
När jag kom hem fixade jag till en god kycklingsallad och tsatsiki. Härligt gott blev det. Jag sprang till gymmet för att hinna med en bosutimme. Nu sitter jag här. Helt. Ensam. Igen. Suck.

Nu ska jag gå ner och diska, plocka undan stuff som ej behövs OCH planera in lite kunder för de kommande dagarna.

bye.

I´m Back!


Jepp, nu är jag här igen. Alltså hemma i min fina, tomma lägenhet i Vasa.

Min lilla Stockholmstrip var nice.
På torsdagkvällen landade jag kl.22 svensk tid. Gick mot tåget, och med min otur rullade tåget iväg precis just efter att jag fått biljetten (maskinerna borde vara lite snabbare, tycker jag). Suck, jag fick vänta 20 minuter.
När jag äntligen kom till T-centralen åkte jag tunnelbana till Slussen, sedan med Saltsjöbanan mot Solsidan. Bytte tåg i Igelboda tillsammans med min kompis S som jag skulle övernatta hos.
Vi steg upp väldigt tidigt på fredagen, för att S & C skulle till skolan kl.9 och samma tid skulle jag befinna mig på Kungsholmen. (fick sitta och vänta i tjugo minuter innan hon var beredd att ta emot mig). Jag tror att det gick bra, och jag får veta mer nästa vecka (hoppas jag!).
När allt var klart där, åkte jag in till city-terminalen. Lämnade min reseväska där, för att sedan kunna shoppa ORDENTLIGE! Sorry, jag är besviken. Stockholm var katastrof. När jag satt på tåget påväg till min bror och Katrineholm hade jag endast tre plagg i min väska. SUCK!
En skön kväll tillbringade jag med min storebror (märker att man saknar honom) och hans tjej+hund. En trevlig liten stad var det, men förstår dock att de vill flytta därifrån.
Halv4 på lördageftermiddag var jag tillbaka i Sthlm. Tänkte shoppa lite till, men jag och min kompis D hade missförstått varandra (skulle åka med henne + klass tillbaka), så båten gick redan kvart i fem, så det blev lite brådis. Allt gick bra och jag hann till färjan, men min familj hade tydligen blivit nervös och oroliga eftersom de inte fick tag på mig, så där var det lite kalabalik. Allt blev bra till slut.

Idag kom vi tiotiden tillbaka till Helsinfors, jag valde att stanna några timmar extra för att se vad Finlands huvudstad kan ge för shopping, och gissa.... Jag hittade lite grejer.
Kom just innanför dörren och är dödslut. Skall packa upp lite nu och sedan ta mig en dusch.


spara brynen!


Jag verkligen ogillar när söta flickor plockar bort för mycket av sina ögobryn. Jag blir nästan arg när jag ser det! Vill säga rakt i ansiktet att dom ska låta bli. Jag verkligen avskyr trådsmala ögonbryn.

När jag gick i 8an hade jag väldigt smala bryn (till saken hör ju också att jag är väldigt tunnhårig överallt. På huvudet, under armarna, bryn och fransar är tunna). Jag plockade dem väldigt mycket, och istället målade jag dem vilket jag just nu skäms över när jag ser skolfotot. Jag hatar mina bryn där.

Nuförtiden sparar jag dem så mycket de går och färgar dem istället för dendär dumma pennan!

Have a nice day!

STHLM calling & jag är alone.


Idag åkte min sambo = jag är ensam. Usch!

Nåjja, de sista timmarna om är kvar skall jag packa, äta, diska, dra ut alla elsladdar från väggen OCH sätta på mig några bekväma klädesplagg för flygresan.
Idag 21.50 lyfter mitt plan mot Stockholm. Det ska bli jättespännande. Är mest nervös för hur jag ska hitta till alla sjuttons tunnelbanor. Nåmen, tur i alla fall att de snackas svenska i Sverige. Annors skulle de aldrig gå.!

Jag tror jag är förberedd!

p.s ! eftersom jag varit en liten latmask på att sätta in bilder här, får ni gärna gå och kolla på http://www.pensar.fi/syh för att kolla bilder från showen! Enjoy!

Onsdag 2 maj.


Jahapp.. Nu har vardagen börjat igen. Kanske lika bra.
Idag skall jag tvätta de sista kläderna, gå lite på stan (köpa några gåvor), VÄXLA PENGAR och fixa lite hår. Packa måste jag ju såklart göra, för imorgon åker jag iväg. Skall bli så kul!

Tråkigt är det ju att komma hem till en tom lägenhet!

man börjar tänka.


Ibland kommer man till ett sådan stadie när allting stannar. Man hör inte ljuden som surrar bredvid en. Man hör inte att telefonen ringer eller att man får ett mess. Allt är bara tyst.

Just nu känns det så. Jag bara tänker på en sak. Om fem dagar kommer jag att bli ensam här. Min sambo åker till hemtrakterna för att börja tjäna pengar, och här är jag. Helt. Ensam. Jag hatar ju att vara ensam.
Dessutom åker min syster bort. Mina närmaste kompisar är borta. Jag ser helt enkelt inte alls fram emot dedär veckorna som jag är helt alone.

Sedan kommer sommaren. Jag är på Åland och Han är på fastlandet. Ärligt talat, det känns ruttet. Varför väljer man att göra såhär, när det finns andra alternativ. Jag vet att allt kommer att gå snabbt och att vi snart är i Vår Hem igen. Han & Jag. Men nu när man har det framför sig känns det fel. FEL! FEL! FEL!


Vappen in Vasa.


Vappdagen började med jobb 9-16. Kunderna var snälla (och nöjda!) och tiden gick fort.
Efter jobbet bar det av till HMm på snabbshopping. Kvällens topp inhandlades.
Klockan sex  var det mösspåläggning vid kyrkan. Den gamla statyn fick en mössa på huvudet, vilket betydde att vi alla åskådare fick likadant. Det är alltid lika roligt att lägga på sig sin examensmössa. Får alltid en massa blickar, eftersom jag har min lilla sax av silver istället för lyra.
Efter en timme i blåsten gick vi vidare till Kaserngatan. Vi ordnade en knytis-middag. Min man hade stått hela morgonen och rullat 70 köttbullar (stackarn!). Min syster hade fixat 2 kg rostbiff. Det fanns även en massa fisk, gott bröd, god sallad, olika röror och en massa annat gott. Som efterrät blev det glass, hallon, maräng med hemgjord chokladsås. Underbart.
När vi 00tiden skulle gå vidare, beslöt jag mig för att gå hem. I gränden mötte jag två väninnor som drog med tillbaka mot torget. Vi gick förbi kön och slapp in på några sekunder.
Det gick rykte om att svensk IDOLkändis skulle komma till krogen (eftersom hans basist i bandet råkar komma från Vasa), vilket stämde bra. Han dök upp vid två-snåret.

Just nu väntar jag på att min man skall stiga upp, så att vi kan vara lite sociala.

Trevlig första maj!

RSS 2.0