Bland alla sevärdheter.

Under vår utfärd idag cyklade vi förbi "Äntligen hemma huset" som nu står klart. Gänget från programmet har renoverat det under en säsong och nu är huset till salu. Priset börjar på drygt tolv miljoner men eftersom det var över hundra intresserade vet man inte var det slutar.
 

Totalrenoverat hus.

För varmt.

Just nu ligger jag på golvet i vårt sovrum. Den svalaste och skönaste platsen just nu. Jag är inte riktigt van med den här värmen. Igår höll jag på att brinna upp. Min ena arm är inte fin kan jag säga. Och idag är jag väldigt snurrig av vår tre timmars cykla-omkring-på-lidingö-och-picknicka-utfärd. Ibland ångrar jag mitt val av cykel. Några växlar skulle sitta fint.

Nästan ett dygn på Åland.

Vi kom tillbaka redan igår på kvällen. Det finns så mycket roligt här som vi vill göra så varje lediga dag känns viktig. Igen en gång fick jag det bekräftat. På Åland skall man vara på sommaren. Stämningen där finns inte på någon annan plats och jag förstår vad det är som drar folk dit. Jag träffade min gudfar som kramade om mig. Jag gick in till mitt gamla jobb och hälsade på. Dom blev glada. Det är tur att jag trivs så bra här i Stockholm, annors skulle det ha varit för sorgligt att åka därifrån.

Det var en väldigt lyckad studentfest uppe på berget. Matilda var den finaste studenten med den finaste klänningen som hon gjort själv av femton meter tyll.


Lotsstugan där vi höll till.


Det här är jag.


Utsikten var fantastisk.


Min gudson Hugo var också med.


En lycklig student och en Hugo.

Snart åker vi.

Om en stund tar vi bussen till Kapellskär. Jag ser så fram emot att promenera längs Mariehamns gator. Senast jag var där var det nyårsafton och snö. Tiden går alldeles för fort.

Härligt med fredag.

Ett fint väder vi har i dag. Jag skall strax beställa en taxi och åka till fotostudion där vi plåtar omslag och lite till hela dagen. Jag trivs väldigt bra just nu.

Det här med ögonbrynen.

Det verkar bli något stort det här med att bleka sina ögonbryn. Jag har haft ljusa och osynliga hela mitt liv är nu tacksam över att det finns färg som gör dem mörkare. Fortfarande gillar jag mörka (nästan svarta) ögonbryn som en kontrast till det kalla, blonda håret. Ändå kan jag inte sluta tänka på hur jag skulle se ut med blonda bryn.

Åland.

Imorgon efter jobbet åker jag med Matte till Åland. Min syster Matilda tar studenten så vi skall givetvis fira det. Jag ringde min gudmor idag för att få sängplats åt oss den första natten. Det var underbart att få höra åländska igen. Jag saknar nog alltid det där stället. Ledsamt är det när jag tänker på att jag inte får tillbringa hela min sommar där. Så som jag gjort de senaste sex åren.


Påväg till mitt Föglö.

Sorgligt.

Dagen har gått snabbt för jag har haft mycket att göra. Nu borde allt vara fixat för morgondagens omslagsplåtning. Nu skall vi ha en avslutningsfest för vår redaktionsassistent Anna. Det är hon som har hjälpt mig under och efter min praktiktid här på VeckoRevyn. En snäll kvinna som försvinner från redaktionen.

Morgonstund.

Vaknade tidigt i morse så har gjort morgonsysslor i långsam takt. Även denna dag börjar med pressfrukost och sedan är det mycket mejlande, springa runt på stan och boka biljetter till helgen som gäller.

I hemmet just nu.

I vanlig ordning ser Matte på fotboll. Han är väldigt nervös hör jag. Själv har jag sysselsatt mig med husliga sysslor så som omplantering av blommor. Jag gjorde det ute på vår gård och höll på att blåsa bort. Har jag nämnt att det blåser här på Lidingö? Eftersom huset ligger nära vattnet känns det mer som storm än blåst. Det var kämpigt att cykla till mataffären i motvind kan jag berätta.

Det här blir intressant.

Nu är det dags för mig att gå till presskontoren och plocka kläder till kommande modejobb. Jag skall för första gången gå helt ensam. Jag är utrustad med karta och adresser. Egentligen har jag väntat på den här dagen för jag vill lära mig mer om Stockholms gator. Önska mig lycka till.

En bra sak.

Har precis kommit till redaktionen. Började morgonen med en pressfrukost där vi såg Dagmars samarbete med ICA och världsnaturfonden. En väldigt fin tygkasse blev resultatet och den kommer att börja säljas i augusti runtom i Sverige. En väldigt god idé. Nu skall jag skicka iväg lite mejl och efter lunch springer jag runt i presskontor för att hämta grejer till fredagens plåtning.





Jag kommer att använda min.

I min hand.

I dag fick jag nummer tolv av VeckoRevyn i min hand. På torsdag har ni möjlighet att köpa den. Det är nämligen mitt första nummer. Jag har assisterat på flera ställen och gjort min modesida som jag har ansvar för. Köp den på torsdag.

Utförsäljning.

Fördelen med att bo i en stor stad är alla dessa utförsäljningar. Idag besökte vi WE´s utförsäljning och aldrig har jag sett Matte så nöjd. Måste väl tillägga att också jag kom ut med en påse.





En lång kofta i 100% ull. Jag tänker redan på
hösten.


Nu kan jag lyssna på musik igen.


Sparkdräkt.


En gåva till en väninna som fyllde år i april.


Munkjacka.


En t-shirt i puder.


Allt detta (och lite till) blev inte dyrt. Jag kan berätta för er att allt detta kostade lika mycket som munkjackan kostar i normalpris.

Två bilder från helgen.


Jag dansade i tyll och platåskor.



Lagom till middagen kom Albanus från Mariehamn. Jag kommer att
sakna Åland i sommar.

Tjugo plus.

Det är sommarvärme ute idag och jag satt ute på lunchen. Jag har röda armar och ett hettande ansikte. Att jag aldrig lär mig.

Tillbaka på redaktionen.

Det känns bra att vara tillbaka. Som jag säger, älskar jag mitt jobb.

Ormigt.

Ett ful-snyggt fynd.


För fyrttionio kronor.

Jag är hemma.

Fantastiskt skönt att vara tillbaka i Stockholm. Imorgon är det jobb igen och jag har längtat.

Hej då Stockholm.

Väskorna är packade och nu väntar vi bara på att få åka till hamnen. Jag kommer inte att ha tid att blogga under helgen. Bröllop och fest är programmet. Jag återkommer när jag är i Stockholm igen, det vill säga på måndagen.

Lugnt och skönt.

Efter gårdagen är det väldigt skönt med en lugn dag. Vi är väldigt få som är på redaktionen idag, de flesta har tagit långledigt. Har sprungit lite på stan och hämtat kläder till en grej som händer i juni. Spännande saker jag får jobba med just nu.

Vilken dag.

Steg upp svintidigt för att så snabbt som möjligt åka till Skärholmen. Tog bussen mot Kungens Kurva och rusade igenom varuhuset. Det tar tid att inreda ett hem. När vi kommit hem fick vi besök av min storebror och hans familj. Vi gick på långpromenad och tittade på de slott som finns här i närheten. När vi kom hem bjöd jag och Matte på middag. Hugo är en väldigt lugn pojke som älskar plättar. Just nu i detta nu är vi trötta. Jag skall klippa Mattes hår och fixa mig själv inför helgens bröllop. Imorgon åker vi nämligen nattfärja till Åbo.

Hemma.

Slutade som sagt redan klockan tre idag. Postade ett kort till Åland och kom hem. Har precis ätit middag och snart skall jag och Matte ut på en cykeltur. Jag älskar att cykla med min nya. Sedan skall vi skriva en lista på saker som skall ske imorgon.  Då åker vi till IKEA åter igen. Saker skall lämnas tillbaka och saker skall köpas. Om jag skall vara ärlig börjar jag bli lite trött på det där stället.

Onsdag betyder massage.

Det är onsdag idag och det är massage. Perfekt eftersom jag nu i tre dagar haft huvudvärk.

Halvdag.

Eftersom det är röd dag imorgon jobbar vi halvdag idag. Perfekt en solig dag som denna.

TV4.

Ni som har TV4 kan ju kolla in min chef i morgon. Hon syns i rutan lite nu som då.

Bekvämt.

Jag gillar sparkdräkter. Denna fyndade jag för 180 kronor. Så sent som igår sade jag till mamma "Jag blir så mätt på kläder eftersom jag jobbar med det. Jag orkar helt enkelt inte shoppa. Just nu vill jag bara köpa höstkläder". Sorry mamma, jag ljög.


Något nytt, något svart.

Köket.

Det är många som är nyfikna på hur vårt nya hem ser ut. Jag visar härmed en liten bild från vårat kök. Det känns fantastiskt att ha ett köksbord för fyra personer.


Det är på gång.

När jag tittar ut genom fönstret ser jag det här. Vår lilla trädgård.


Gräs. Blommor. Blad. Sol.

Kanske från Monki.


God morgon.

Sprang på stan igår för att hitta kläder till bröllopet som är i helgen. Efter många om och men har jag bestämt mig för att köpa en kjol. Känns smartast att satsa på något "två-delat". Något med tyll är jag sugen på.

Just nu.

Fotograferingen gick bra. Som vanligt. Just nu håller jag på med lite texter till nummer femton som skall lämnas i morgon. Det är alldeles tyst på kontoret. Det enda man hör är knapprandet på tangenterna. Jag är glad när jag tänker på klänningen jag skall gå och köpa efter jobbet. Jag tänkte att jag skulle testa det här med Beyond Retro. Det återstår att se om jag använder plagget mer än en gång.

Sommartid.

Från och med idag får jag gå hem klockan redan klockan fyra. Sommartiden börjar. Hur härligt som helst. Innan det är det morgonmöte med frukost och direkt efter det plåtning.

Förresten.

Grattis till mig på namnsdagen.

Exakt så är det.

Som alla andra måste även jag säga att filmen var bra. Jag har inte läst boken, men nu måste det väl hända. Istället för Djurgården blev det Gamla Stan och om möjligt är vi ännu lyckligare för att vi får bo i denna stad. Jag har länge vetat att det är här jag skall vara, men att Matte också kan säga "härifrån flyttar vi aldrig" blir jag lugn. Vi har haft tur. Trivsamma jobb, snälla vänner och en fantastisk lägenhet.

Planer för idag.

Den här soliga söndagen skall jag och Matte promenera runt på Djurgården. Sedan skall vi gå och se "Män som hatar kvinnor". Som jag har väntat.

Jag har det bra på Lidingö.

Jag har suttit några timmar ute på vår gräsplätt med en bok i handen. Nu skall jag börja ordna lite i hemmet, för ikväll skall vi besöka en fest.

Rockoff 2009.

A Camp kommer att spela under årets Rockoff festival i Mariehamn. Jag har även hört rykten om att Veronica Maggio skall vara där. Kanske jag borde besöka ställen som gäst i år, har ju inte hänt de senaste tre åren.

Lördag.

Det känns bra med helg. Fåglarna sjunger och solen lyser. Matte sysselsätter sig med att olja vårt köksbord och vissla till Lars Winnerbäck. Om en stund skall vi cykla till mataffären och storhandla för hela veckan. Efter det hoppas jag att min gudson Hugo kommer på besök. Jag har nämligen tänkt vara barnvakt.

Trevlig fredag.

Om en stund skall jag finnas i en studio på Söder. Eventuellt besöker jag en presslunch. Som vanligt en fredag eftermiddag möter jag upp Matte som vill gå på konsert i Kungsträdgården.

Bildkavalkad.

Gårdagen i bilder.


Vi plåtade mode vid Mosebacken. Förutom sylistass.
kunde jag kalla mig bilvakt.


Där kan man gå till Katarinahissen. Jag har länge velat
besöka stället och se ut över stan.


Li, modellen och smink-Markus.


Jag, skönhets-Therése, Li och Linda minglade innan
konserten.

Innan konserten skakade jag hand med Charlotte Perelli. Det blir väl så när man träffar hennes syster nu som då.


Stjärnan.


I Globen.


Hon sjöng fint.

Och i tunnelbanan påvägen hem satt jag mitt emot EMD-Mathias.

Jag är lite trött.

Har lite grus i ögonen efter kvällen igår. Konserten var som jag visste väldigt bra. Bilder och så vidare kommer senare.
Det är pressdag idag. Kom precis från Besteller som har märken som Vero Moda, Pieces, Only, Vila och Object. Det fanns några guldkorn i kollektionerna. Nu skall jag skriva lite texter och sedan gå ut igen och se nyheter från bland annat Din Sko och H&M.

Härlig onsdag.

Dagens modeplåtning utomhus är över och jag är lugn inombords. Det blev ett väldigt bra resultat och det var värt att frysa fyra timmar. Nu skall jag låna lite smink av skönhets-Therése och fräscha upp mig för kvällens mingel och konsert. En trevlig onsdag VeckoRevyn bjuder på.

Beyoncé i dag.

Som sagt, jag har aldrig varit hennes fan. Men kul med konsert. Innan det modeplåtar vi utomhus och jag har förberett mig med varma kläder.

Hemåt.

Nu skall jag stänga min dator för att göra ärenden på stan. Jag skall besöka Bonnier-bokhandeln där vi anställda får ordentligt med rabatt. Skall köpa biobiljetter och böcker. Påvägen hem går jag via presskontor och affärer för att samla in det sista för morgondagens plåtning. Hej då så länge.

Något bra.

Det verkar bli en bra konsert imorgon.

Mycket som händer.

Plåtningen vi skulle ha idag på morgonen blev inställd i sista minuten. Typiskt, jag hade ju sett fram emot det. Nu skall jag hänga i moderummet en stund, förbereda accessoarer för morgondagen.

Behöver festklädsel.

Om två veckor skall jag och Matte på bröllop till Korpo (av alla ställen). Jag har börjat tänka på klädalternativ. Jag vill ha något vitt och något gammelrosa. Matte har inhandlat sin outfit och det blir stiligt med skjorta och fluga. Just nu föredrar jag fluga framför slips.
Påvägen till tunnelbanan gick jag in i en massa affärer för att finna något snyggt. Det jag kom hem med var ett par vita strumpbyxor. Det är alltid något. Nu skall jag gå och äta middag som idag består av flingor och frukt. Det är resultatet på en väldigt stadig lunch.

Problem.

Jag är väldigt besviken på våra tvkanaler. Trean och femman har försvunnit och dom som är mina favoriter just nu. Typiskt.


Så här såg det ut igår.

Måndag.

Härligt med ny vecka. Förutom konsert är det modeplåtning på onsdag. På torsdag är det pressdag. Då är de kedjorna så som H&M, Åhléns och JC som visar höstens nyheter. Det ser jag fram emot. Mycket som händer. Men jag börjar med att gå på visning idag. Beckmans Designhögskola har examensvisning och det brukar vara roligt har jag hört.

Kvällen.

Gick en kvällspromenad i området. Vilka hus det finns här. Eller egentligen är det slott. Vi kan bara drömma om att köpa ett hus här på Lidingö.

Ensam.

Matte lämnade mig för att han ville se fotboll i en sports bar. Det är ganska synd att vi inte delar samma fotbollsintresse. Själv skall jag sysselsätta mig med att klippa hår. Efter det vill jag gå ut på en promenad.

Konsert på onsdag.

Denna vecka som kommer händer det rätt mycket på jobbet. Bland annat skall hela VeckoRevyn gå på konsert. På onsdag. Beyoncé. I Globen. Jag har aldrig varit ett så stort fan av henne, men konsert är ju alltid roligt.


Förstod inte ens att det var hon när den här spelades på radion.

Söndag. Redan.

Söndag idag och morsdag i Finland. Skall ringa mor min om en stund.
I går shoppade jag lite. De var nedsatta grejer så sist och slutligen blev slutsumman inte så mycket. Jag köpte även färska jordgubbar från Hötorget och gjorde en god efterrätt. Därav den bloggfria lördagen.

Färdigt.

Nu stänger jag min dator och går längs med Sveavägen till Hötorget. Möter upp Matte någonstans för att käka middag. Trevligt med helg.

Hårbekymmer.

Mitt hår är äckligt. Jag känner för att göra något radikalt. Det är nog dags nu, att göra sig fri från extensions.

Fredagsplaner.

Härligt med fredag. Jag skall jobba i racefart tills klockan slår 12:00. Då blir det presslunch (med nelly.se om jag inte minns fel) och sedan är det dags att ta tag i returer. Massor med kläder som vi inte behöver just nu. När jag slutat och Matte kommit in till city skall vi gå och köpa en kostym till honom. Jag förseslår HerrJudit medan han vill till Topman.

En parentes.

Jag har alltid stört mig på att klockslagen för mina blogginlägg har varit i svensk tid. Dock har jag inte försökt ändra det eftersom jag inte är så bra på det här med teknik. I dag förstod jag att det inte behöver irritera mig längre. Jag lever och i skriver i rätt tid nu.

Hemma.

Efter en fjorton timmars arbetsdag är jag åter innanför hemmets väggar. En väldigt rolig dag har det varit och jag har lärt mig mycket när det gäller modefotografering. Jag suger till mig all kunskap och väntar redan på nästa gång. Nu skall jag göra de sista hemmasysslorna som att vika tvätt. Matte har diskat. Sedan är det god natt.

Massage.

Här sitter jag och väntar på att få massage. Snart är det min tur.

Mycket idag.

Denna dag är det mycket. Lämning, kändisplåtning och så måste jag göra returer på plagg vi använt. Jag tror att det blir en väldigt sen dag.

För 98 kronor.

Jag är ju med om en fattig period just nu. Jag köper inte något onödigt och om det händer att jag ser ett fynd måste jag tänka två gånger innan jag går med raska steg på kassan. När jag går från jobbet till T-centralen är det lätt hänt att jag går in i de affärer som finns på Drottninggatan. Jag är ju ingen kavaj-människa. Men denna oversizade sak gjorde mig på väldigt gott humör.


Kappan istället för kavajen.

Något att vänta på.

Som tidigare samarbetar H&M med kändisar för Fashion Against AIDS. Kollektionen kommer att säljas i H&M affärer från och med 28 maj och jag har redan hittat min favorit. Såklart. Robyns korta t-shirt med diamanttryck.


Fotograf: Daniel Jackson




God morgon tisdag.

Det var inte njutbart att äta vaniljyoghurt som smakade en dutta vitlök. Intressant, men äcklig blandning.

Inte mycket.

Sorry, inte mycket jag kommer med idag. Förutom kändisplåtning i studio har jag sprungit i diverse presskontor och affärer för att hitta perfekta kläder. I morgon är det en lugnare dag på redaktionen hoppas jag. Nu skall jag bygga ihop skoställningar. Bör även leta reda på alla vår- och sommarskor. Mina fötter verkar inte gilla att jag har gått i Converse i fem veckor.

Tidigt i morse.

Den första klockan ringde 5:00. Matte började på sitt nya jobb och måste åka hemifrån 05:52. Själv steg jag upp en och en halvtimme senare. Tog Lidingöbanan till sjukhuset. Inga konstigheter.  Det är en mulen dag i Stockholm och jag skall försöka göra så mycket som möjligt här på redaktionen innan det blir kändisplåtning på eftermiddagen.

Det sista.

Det börjar bli så småningom ett hem av den här lägenheten. Vi har köpt ett köksbord och det var skönt att få sitta där och äta middagen som bestod av grönsaker i ugn och stekt halloumi med tsatsiki. Nu skall jag lägga mig i sängen och läsa igenom de papper jag fick när jag började på Bonnier Tidskrifter. Personalinfo och en massa annat som faktiskt är intressant. God natt önskar jag er.

Väldigt bekvämt.

Under de år jag studerat sov vi på golvet. Självklart hade vi madrasser, men väldigt tunna sådana. När vi flyttade till Lidingö köpte vi en säng och det är så lyxigt. När man vill läsa kan man nu luta sig mot väggen utan att sängen glider iväg. Hur skönt som helst.

Lördag som känns som söndag.

Det är härligt att det fortfarande är ledig dag imorgon. Vi börjar få lite ordning på torpet. Gardinerna är uppsatta och den stora trähyllan är behandlad. Hoppas på att få den monterad senare idag.

Första maj.

En väldigt fin första maj har det varit i Stockholm. Dödade några timmar på IKEA i morse för att planera och mäta till söndagen då vi åker dit med bil och släpvagn. På eftermiddagen åkte vi till det lilla röda huset där det visade sig att Hugo var världens gladaste unge. Vi grillade, skålade och lekte. Min gudson är en väldigt söt liten man.


Middag, brasa, körsång och fyrverkerier igår.


Lagom till valborg drack jag Hannas blåbärscider. En
light sådan.

RSS 2.0