Stämning.

Jag har länge haft lite ångest för julen. Man måste väl någon gång förstå att det inte kan vara så som det alltid har varit. Det här hjälpte en aning. 
Känslan finns i köket.

Söndag.




Jag vaknade till det här fantastiska vädret. Det här är alltså utsikten
från vardagsrumsfönstret.



Det såg dimmigt ut.



Så jag borde ha förstått att dagen skulle sluta så här. Dimmigt, vått
och mörkt. Min kamera som är för gammal klarade inte av fukten.

Första advent.

Det är sol ute och jul inne. Bara jag har duschat och bäddat sängen skall vi åka till Gamla stan. Det finns en julmarknad där som jag gärna vill besöka.

Gör mig fin för Paris.

Jag sitter här i lägenheten i Mariehamn och lyssnar på Ålands radio. Vi har ätit frukost och om en stund har jag tid hos frisören. Jag skall bleka håret och klippa bort någon centimeter.

Fredag.

God morgon. Fredag i dag och jag kommer att vara i en studio hela dagen. Det här är inte någon modefotografering, men jag får ändå stajla tre kvinnor som är i vår målgrupp.



Den här bilden fanns hos Linda som besökte kontoret i går. Hon hade
med sig fina smycken Golddigger som jag och Emma fick klämma på.



Efter den här arbetsdagen åker jag till Åland för en liten stund. Nu är det min tur att färga och klippa håret. Men lugn, jag är tillbaka i Stockholm på lördagens kväll.

I morse på Hotel Birger Jarl.

I dag var det dags att se julgranen som bland annat Jonas Hallberg stajlat. Som vanligt hälsade han glatt och kramade om mig. Nu finns min första intervjuveckorevyn.com.  Jag var nog lite nervös för det hela.
Jag i morse. Jonas i bakgrunden.

Vårfint.

Vilka fina säger jag. Något jag verkligen vill ha.

Finns hos H&M i vår.

Lysande.

Här ser ni vad jag har varit med om. En solig dag.
Sergels torg en solig dag.

Bilder bakom omslaget.

Just nu finns det en intevju med Jackie på webben. Så här såg det ut när vi plåtade omslaget. 
Tove Jansson sminkar henne och jag gör min favoritsyssla. Lackar
naglar.
Två blonda kvinnor som statister.

Av minen att döma tror jag att Li visar mig något väldigt viktigt.

Bio.

Nu skall jag gå den korta vägen till Filmstaden Sergel där förhandsvisningen av Luftslottet som sprängdes visas. Bra avslut på den här onsdagen.

Vilken lättnad.

Jag är glad för att jag inte behöver tillbringa ett dygn på Viking Line när jag åker till Helsingfors om två veckor. Min resa till Paris börjar nämligen där. På vägen hem var det också som plan att spara pengar, så båt på dagen kändes som det enda alternativet. Men inte längre. Jag köpte precis flygbiljett från Helsingfors hem till Stockholm för en billig peng. Den dagen kan jag till och med jobba halva dagen. Det ordnade sig till slut.

Fortfarande på Kungsgatan.

Det känns som om jag har varit väldigt produktiv. Jag har skrivit klart en intervju, plåtat produkter till en plocksida och nu skriver jag bildtexter. Hela redaktionen jobbar övertid i dag. Vi vill nämligen vara lediga när det är jultid.

För en tid sedan.

Ni minns att jag hade en fotografering med änglavingar som rekvisita. På torsdag finns numret i butik där reportaget kan läsas.
Jag assisterar med vingarna. Mange Schmidt är en ängel för en stund.

EMD.
Den tredje personen jag stajlade var Malin.

Paus.

Jag är åter på kontoret. Plåtningen gick bra och snabbt vilket är bra. Jag har lite att förbereda innan jag drar på plåtning i morgon igen.

Dagen i dag.

Om en stund skall jag åka till en studio i Hammarby sjöstad. Jag och Emma plåtar mode tillsammans hela dagen, det betyder dålig uppdatering här. Vi kan väl minnas lördagen och det härliga vädret istället.





En fantastisk dag.

Spänning.

Snart är det tid för att ta fram julpynt. Jag har länge funderat på hur det kommer att se ut här på Roburvägen. Vilken trädgård som får färgade ljusslingor i träden och så vidare. En granne har redan börjat med de granna kulörerna. Jag väntar med spänning på resultatet.

Jag säger det igen.

Det har varit en fantastisk dag i Stockholm. Solen lyste från en klarblå himmel och vinden var ljummen. Vi gick över Lidingöbron och tog tunnelbanan till Gamla stan. Varje gång jag promenerar på de trånga gatorna och i de små gränderna blir jag så lycklig. Att få bo i den här staden är fortfarande en dröm som blivit verklighet.

God morgon från sängen.

En lördag utan program. Jag ligger fortfarande i sängen och skall snart förflytta mig till soffan. I dag får jag nämligen göra vad jag vill. Inga planer och inga måsten. En till bra sak är att jag fick lön i går.

Veckoslut.

Det känns som om jag har fått mycket gjort. Alla jobb för den här veckan är inlämnade och snart släcker jag skrivbordslampan och tackar för mig. Den här kvällen skall jag umgås med Hugo.  

Topp tre.


Det är fredag.
Jag har fått en inbjudan till förhandsvisningen av Luftslottet som sprängdes och mingel efter filmen.
När affärerna levererar fantastiska vårkläder.


Ett härligt tält från Monki som kommer nästa år.
Jag om någon väntar.

Som jag anade.

Som jag gissade levererar H&M väldigt fina plagg till våren och sommaren. Pasteller, blommor, haremsbyxor och något tält var det jag såg. Fina saker som börjar finnas i affärerna tidigt i vår. Nu måste jag slänga i mig en portion med lasagne.

Vad säger ni?

På pressfrukosten i morse fick jag testa glasögon. De här kände jag att var så rätt så beställde mig ett par. Roligt med lite variation mot de mörka plast som jag äger
Bilden är förskräcklig på många sätt. Suddig, stirrig och ful. Men tur 
att glasögonen är fina. Jag ser dock någon likhet.

Torsdag. Redan.

Redan torsdag i dag. Det känns som om jag inte hunnit med i den här veckans takt. I dag fortsätter jag med att gå runt och klämma på kläder för våren och sommaren 2010. Först skall jag se vilka trender som finns när det gäller glasögon.

Glada.

Matte gjorde något bra i dag. Han köpte sig en iPhone som han har önskat sig i flera år. På det fick han en hel del goodiebags av mig.
Man är nog ganska glad över att ha ett jobb. Matte är ingenjör och får
tjänstebil och jag är stylist som får goodiebags.

Armband.



Det enda jag köpte från den hysteriska Jimmy Choo for H&M
kollektionen.

Ingen ro.

Är tillbaka på kontoret och får vila benen en liten stund. Jag har sett mycket fint och väntar på att våren finns här. Den här mannen ropade mitt namn och kramade om mig. Han tackade för senast då det såg ut så här. 
En fantastiskt snäll och härlig man som kramar om mig.

Pressvecka del två.

Som jag nämnt är det denna vecka pressvecka. Nu är det dags för kedjorna att visa vad de har för vår och sommar och jag är mer intresserad av vissa än av andra. Klockan nio är det pressfrukost hos Mildh och efter det blir det spring hela förmiddagen. Aningen stressande när jag vet hur många jobb som jag borde lämna in i dag.

Fina nyheter.

Den här plåtade jag för en vecka sedan. En väldigt läcker kavaj från Monki som kommer ut i butik i december.

Precis så.



Ett grått täcke över Stockholm som sagt. Om jag får hata något så
är det verkligen det här.



Åhléns har också tagit fram sin julbelysning. Jag väntar på att få se
Nordiska Kompaniets julfönster.

Deppigt i dag.

Jag blir så trött på det här gråa vädret. Jag kan inte minnas när jag såg solen senast. Kan inte någon bara spränga himlen för en liten stund? För att lätta upp det gråa har jag redan hängt upp en grön julstjärna i fönstret och beställt en färgfin matta till sovrummet. Första gången jag ger H&M home en chans.

Jag finns.

Jag ber om ursäkt för min frånvaro i går. Jag hade som plan att åka hem klockan tolv från Åland, men i hamnen vände jag om och stannade till kvällen. Varför skynda när det ändå var grått och regn i Stockholm. I dag är det måndagen den sextonde november vilket betyder att jag har fått en ny chef. Här är hon, Emma som var assistent här på VeckoRevyn när jag var praktikant. Jag har den turen att få jobba med henne igen. 
Emma.

Ett grått Åland.

Jag måste erkänna att det är ganska lugnt här på Åland. Om man jämför med hur det är på sommaren. Ändå är det otrolig trivsamt och snart blir det en promenad till södra delen av ön.

Den trettonde.

Idoldag i dag och jag kommer antagligen att missa programmet. Det är typiskt eftersom deltagarna diskuterades redan i går.  Jag har nämligen den turen att få åka till Åland igen och hälsa på en del av släkten. Mormor och morfar, någon moster och givetvis mamma (eftersom hon bor där). Jag tror inte att ni kan förstå hur bra det känns när jag kan besöka stället precis när jag vill. Sedan är det också bra att även Matte tycker om att vara där.

Nytt för mig.

I dag är det sista dagen jag jobbar med Li. Om två veckor blir hon mamma och istället får jag en ny chef. Hon heter Emma och var modeassistent här på VeckoRevyn när jag var praktikant. Jag har helt enkelt tur att få lära mig av flera duktiga stylister.

Som vanligt.

Nu skall jag gå till Dramaten och hämta teaterbiljetter. Jag är väldigt trött i mitt huvudet så efter det åker jag raka vägen hem. Det blir en lugn kväll igen.

Virkat.

Som jag berättat är det Matte som handarbetar hemma hos oss. Han har redan skaffat sig en tygpåse där han förvarar sina garn och virknålar. Kvinnan som säljer garn känner redan igen honom. Det här är det senaste han har gjort och det var Li som fick ett fodral till sin nya mobiltelefon. 


Min första intervju.

Jag träffade honom på ett kafé precis vid Zinkensdamm. En sprudlande glad och social man som hade mycket att berätta. Han ville ha ett glas morotsjuice och själv drack jag te. Jag frågade och han gav svar som jag sedan antecknade. Till slut började vi prata om min utbildning och om Finlands soligaste stad Vasa. Han har en pappa som kommer från Malax och en farmor som kommer från Sundom. Han tyckte det var roligt när jag berättade att vi setts en gång förut. Det här är en man som känner Cameron Diaz. Bland mycket annat.

Min dag.

God morgon. I dag fick jag sova någon minut längre än 06.30 som vanligtvis är min tid. Om en och en halv timme skall jag nämligen vara i NK på pressfrukost. Sedan är det dags för min första intervju. Personen och jag skall träffas på ett kafé på Södermalm och jag känner redan nu att det finns någon liten nervositet i mig. På kvällskvisten skall jag och Matte gå på lanseringen av Whyreds nya Art Project, kortfilmen "La Vitesse Et La Pierre". Jag har inga förväntningar.

I rätt tid.

Hon kommer som en ängel från ovan. Kvinnan som masserar oss är här i dag. Plötsligt var spänningarna i mitt huvud bortblåsta.

Bland stressen.

Äntligen börjar jag bli lugn i själen. Det är mycket att jobba in och jag har lämnat in fyra jobb. Fortfarande väntar jag på lite bilder som vi plåtade i måndags, men det är en lättnad att jag har kontroll över vad som händer. Snart skall jag ta tunnelbanan till Söder och presskontoret AWB (som har bland annat Nike, Wesc och Lipsy). De är snälla och bjuder mig på lunch.

Kvällen.

Dessa lugna kvällar fortsätter. Jag har parkerat mig i soffan och här stannar jag.

Inte bara mode.

Bara för att jag jobbar som modeassistent kan man ju tro att jag endast ägnar mig åt mode. Så är tydligen inte fallet. På torsdag skall jag nämligen få göra min allra första och riktiga intervju med en av Sveriges mest framgångsrika stylister. Det känns aningen nervöst.

Sköna stunder.

Det här gjorde jag i går. Drack färskpressad apelsinjuice, te och åt choklad. Det är härligt att ha programfria kvällar.
Utsikten var televisionen.

Födan var choklad och drycken var te.

Är tillbaka.

Jag var nog lite nervös för den här fotograferingen, men det gick bra som tur är. Modellen var nämligen en helt vanlig kvinna i min ålder. Nu skall jag snart åka hem, äta middag, tvätta kläder och handla. Det är väl det jag brukar göra på måndagar.

En bra dag.

Det känns skönt med måndag. Den här veckan kommer att vara en av de lugnaste och det behöver jag. En väldigt spännande dag jag har framför mig. Efter morgonmöte åker jag till en studio och plåtar mode till VeckoRevyn. Jag assisterar inte, jag har istället en praktikant som assisterar mig. Som sagt, ansvar är bra för mig.

Söndagsloj.

Det gråa vädret fortsätter och vi har ändå hunnit både med city och Ikea. Matte krattar löv i trädgården, hans energi tar aldrig slut. Själv skall jag lägga mig i soffan och se en film.


Ett grått Stockholm.

Det är en grå dag. Jag är hängig, trött och väntar på att det skall bli kväll.

När jag kommer hem.

Någon frågar hur min dag har varit. Mattorna hänger ute för vädring. Det doftar gott när man stiger in i hallen. De rena kläderna är vikta. Disken är diskad. Det är dammsuget. Maten är snart klar, ett nytt recept testas. Jag är bara så nöjd över att ha världens bästa sambo.

Fredag.

Det är fredag och jobbdagen är snart slut. Jag har haft mycket att göra, men nu borde allt vara under kontroll. På måndag kommer jag nämligen att plåta tre jobb och det gör jag ensam. Två stycken med modell och ett servicemode. Jag är så glad att min chef ger mig ansvar.

Det blev ingen musik.

Någon i Winnerbäcks band hade insjuknat, konserten var inställd. Den första december är vi välkomna igen.

Regn och snö.

Det har varit en blöt dag i Stockholm. Ibland känns det lite extra bra att inte behöva bo i Vasa mera. Vinden och kölden är något jag inte saknar. Har inte rört mig utanför redaktionen en enda gång, men nu är det dags. Jag vill köpa en julstjärna innan konserten börjar. 

Flerfärgat.

Det här var ju väldigt fint H&M.

Det finaste.

Den här sidan finns i VeckoRevyn som är ute nu. Jag kan ärligt säga att det här är den mest förträffliga och den mest smakfulla plocksidan jag har gjort. Någonsin.
Något jag absolut skulle kunna rama in.

God med torsdag.

Jag tror att det är fredag i dag. När jag äntligen förstår att det bara är torsdag blir jag lugn och glad. Jag har nämligen saker att göra innan det blir helg.

Detalj.


I dag bär jag prickigt och randigt. Vissa människor tycker att det inte
lämpar sig att blanda mönster så. Ungefär samma sak med rött och
rosa.



Det här armbandet finns eller kommer att finnas hos Lindex. Jag är
väldigt sugen.


Det här blir jag glad av.


En liten bild.

En sandalett som kommer från Din sko. 
Höga höjder.

Bra för mig.

Ja, jag klipper och färgar hår på fritiden. Det är ju roligt att de nya kunderna blir nöjda.

En påminnelse till mig själv.

I morgon skall jag på Lars Winnerbäck konsert. I morgon skall jag på Lars Winnerbäck konsert. I morgon skall jag på Lars Winnerbäck konsert. I morgon skall jag på Lars Winnerbäck konsert. I morgon skall jag på Lars Winnerbäck konsert.

God natt.

Jag har haft en lång dag. Nu blir det lugn och ro några minuter innan jag börjar drömma. Vi hörs i morgon.

Planerna för kvällen.

Snart är den här arbetsdagen slut. Jag skall ta tunnelbanan till Slussen, bussen mot Nacka och stiga av vid ett lämpligt ställe. Ett hår skall slingas och klippas och jag hoppas att jag får diskutera det jag har på gång.

Ett till omslag.

I dag har vi plåtat ett till omslag, det sista innan jul. Vi försöker nämligen jobba in så mycket som möjligt så att mellandagarna är lediga. Så här kan det ibland se ut.
En gravid chef och assistenten.

Jag trivs.

Det är väldigt mysigt och hemtrevligt på Lidingö. När jag kom hem eldade grannarna på gården. Det doftade gott.
I mörkret.

Lugnet hemma.

Melissa Horn.
Det här lyssnar jag på just nu.

Det händer saker.

Den här veckan har jag mycket att göra. För det första är det i morgon omslagsplåtning som jag nu förbereder. I slutet av veckan skall jag plåta ensam en del av modet till nummer två. Mellan det här skall jag lämna in diverse sidor jag gjort, ringa in nya kläder och skicka tillbaka sådant som vi redan använt.

För någon vecka sedan.

Här är en del av gänget som står bakom omslaget till tidningen som är ute nu.



Som vanligt känner jag mig väldigt kort.

En kompis.

Här är min kompis Emma som pratar höstens stövlar på Nyhetsmorgon. 
Från Tv4 i går.

Hemåt.

Jag sitter nu på färjan. Det har varit två underbara dagar på Åland och jag hoppas att jag snart kan åka tillbaka. När vi kommit till Stockholm skall vi möta upp Hugo som skall vaktas några timmar. Lediga söndagar är bland det bästa jag vet.

RSS 2.0