Planerna är klara.

Planerna för nyårskvällen låter väldigt bra. Det känns ändå lite okej trots att Matte inte kan delta. Vilka fina vänner jag har på den här ön. De fixar och står i och låter mig vara med. Fantastiskt.

Min gamla farfar.

Idag när jag frågade vilket år min farfar var född, fick jag svaret år 1899. Jag blev stum. Han dog på 70-talet. Jag förstår varför jag aldrig har träffat honom.

Nästan sista dagen.

Som jag redan visste är det roligt att vara tillbaks på Klipp Upp. Efter ett drygt halvårs paus känns det som om jag fortsätter där jag slutade. Roligt att träffa alla kunder och kolleger igen.
Imorgon är det dags för nyårsaftonen och efter att jag pratat med en väldigt god väninna känns det bra. Väldigt tråkigt är det ju förstås att inte Matte är här, men vi har andra roliga händelser framför oss. Man får tänka så istället.

Ett fint Åland.

Det är en konstig känsla att se Åland på vintern. Senast jag tillbringade någon vinterdag här var säkert fyrafem år sedan. Idag när jag åkte skärgårdsfärjan var det otroligt vackert. Vita träd, lite is på havet och solen som gick ner. Det är något speciellt med naturen den här årstiden.
Har precis kommit innanför dörren till min systers lägenhet. Sover ensam här några nätter för imorgon skall jag jobba. Det blir bra, så bra. Sedan skall jag ringa några vänner och fråga vad planerna är för nyårsaftonen, jag hoppas att de har räknat med mig.

Jag stirrar mig blind.

Dagen har gått så otroligt långsamt. Jag har städat och packat och snart skall jag få äta den vackra maten min mor lagat. Jag ser verkligen fram emot att få vara på Åland trots att jag vet att det är början på en stressig tid av mitt liv. Kommer tillbaka till fasta landet efter nyår någongång för den åttonde januari måste jag vara i Vasa. Bokade äntligen flygbiljetten till Stockholm så nu börjar jag bli riktigt nervös inför mina intervjuer. Om några dagar skall jag kontakta människorna i fråga för att få exakt dag och tid. Spännande tider.

Tunnhårig igen.

Har nyss köpt alla biljetter till resan och märkte att jag är väldigt fattig. Nitton euro på kontot och några dagar till lönedag. Istället för att unna mig den läckra räkmackan på färjan ikväll får jag packa med mig smörgåsar hemifrån.
Förutom dåligt med pengar har jag heller inte något hår. Igår tog jag nämligen bort mitt löshår och är tunnare än någonsin. Just idag är jag riktigt sugen på att klippa en kort frisyr.

   
Sassoon kan det här med ljusa korta hår.


Halv sju ikväll börjar jag min resa mot Åland. Klockan ett inatt är jag framme och då skall jag gå på fest med min syster Matilda. Om festhumöret visar sig vill säga.

Som alla andra år.

Som de flesta besökte även jag krogen på juldagsnatten. Människor trängde sig före i kön och jag blev arg och irriterad, det måste vara ett ålderstecken. Bytte ord med personer jag inte sett på en evighet och det var väl därför jag gick dit. En band spelade och jag lade öronpropparna i öronen, tyckte inte att det var värt att få tinnitus en sådan kväll.
Sökte igenom alla skivor på krogen för att försöka hitta den perfekta danslåten, men utan resultat. Äntligen har jag fått klart för mig, jag borde alltid ha skivan med mig.

Nu är huset tomt, endast mor och jag hemma. Om en stund kommer Matte hit för vi skall umgås. Jag åker nämligen till Åland imorgon.

God morgon.

En seg morgon idag.

En badrock från Marimekko, en handstickad tubhalsduk, sängkläder från Marimekko, smycken från Guldviva, tröjan från Lindex, böcker och en massa annat fick jag som julgåvor. Jag är otroligt nöjd och tycker min familj och mina vänner är nästan för snälla.

Det finaste av smycken.

Idag har jag öppnat en försenad födelsedagsgåva som min syster på Åland har skickat. Jag blev så otroligt glad och stolt när jag såg vad det var. Rosörhängen från hennes lilla webbshop KNAPPERIET. Tack och God Jul.

Äntligen.

Det doftar gran och putsat golv i hela huset. Nu kan vi börja fira jul.

Glasögonormar, vi två.

Hela hösten har Matte funderat varför hela världen känts så suddig. När han suttit i skolbänken måste han anstränga sig för att se till tavlan. När vi promenerat i mörker och han inte sett skyltar med gatornas namn har jag börjat begripa att hans syn inte är den bästa. När vi sett på TV har han fått använda mina gamla glasögon för att se en klar text.
Idag kom svaret, hans syn är inte den bästa och nu skall han få glasögon. Det här känns som något postivit för jag har alltid tyckt att glasögon på män är riktigt snyggt och jag tror att jag får ha en stark åsikt när det gäller val av  brillor.

Söta planer.

Imorgon är det den tjugotredje. Det är mycket som skall göras som att städa, klippa hår och träffa vänner. Jag har för första gången tänkt baka knäck. Har aldrig i hela mitt liv gjort julgodis och någongång skall ju vara den första. Varför inte detta år och just imorgon? Jag har ju ändå tillräckligt mycket att göra. Jag har förstått att man kan göra det i mikrovågsugnen och på det sättet få det gjort snabbare. Intressant skall det bli.

Jag vill också.

I morse åkte min syster till Venezuela för att stanna där två veckor. Jag är rysligt avundsjuk.

Julsång

De senaste dagarna har jag sjungit julsånger. Som tack igår fick jag flygbiljetter som jag kan använda runtom hela europa. En resa till Milano eller varför inte Paris i vår skulle ju sitta bra. Har för mig att jag tråkigt nog kommer att använda dem när jag åker till Stockholm i januari.
Annors flyter jullovet på bra. Har haft mycket att göra så på måndag borde jag ta tag i de viktiga sakerna, som att exempelvis bestämma mig för vilka intervjufrågor jag skall ha till mina intervjuer.

Fruktansvärt irriterande.

Min mammas laptop är såå långsam att jag hinner gå på toaletten, hänga upp tvätten och hämta ett glas vatten innan jag kommit in på mailen. Den är så långsam att jag dör. Tomten, min mamma önskar sig en ny dator och ett snabbare nät till julklapp.

Julsånger ja.

Hugo är lika söt som alltid. En väldigt glad man är han.

Idag skall jag och tjejligan samlas i musikskolan för att öva för morgondagens framförande. Det är nämligen så att vi blev tillfrågade om vi ville ställa upp och sjunga ett antal julsånger på Blue1/SAS jullunch. Vi valde att säga ja och som tack får vi flygbiljetter som kan användas inom europa. Perfekt för mig. Så ikväll skall det sjungas som aldrig förr.

Jag väntar.

Imorgon vid tio-tiden får jag äntligen träffa min gudson. Senast jag såg honom var det september. Jag har skaffat varma kläder så att han inte behöver frysa i det här huset.

I brist på program.

Det är så otroligt tråkigt det här med slöa dagar. Om det fortsätter såhär kommer jag att dö innan jag får fira jul. Sitter fortfarande oduschad och väntar bara på att klockan skall bli fyra så att jag får hälsa på en väninna.
Har tittat på bilder som mor min har på sin dator och roligt var det. Jag längtar till sommaren och till Åland.


På våren är det alltid storstädning av stugorna.



Min morfars bod.



En allvarlig min ombord på färjan till Föglö.



Syskon under en tidig frukost.



Jag och Matte i vår sommarbostad.



Denna lilla man får jag träffa imorgon.



Mina fina systrar.


Bilderna är tagna av min mamma.

Jag fryser här inne.

Jag har glömt hur kallt det är i mammas gula trähus. Golvet är kallt trots att jag har strumpor, knästrumpor och yllesockor. Jag vet inte riktigt hur jag skall överleva här eftersom jag är van vid lite fler grader inomhus. Jag skall börja med att spela några julsånger på pianot. Det är länge sedan.

Kalendern är död.

Jag fick en chokladkalender till lilla jul. Den innehöll mina favoriter, Dumle. Eftersom jag åker bort imorgon och stannar ända till januari beslöt jag mig att äta upp det som fanns i de restrerande luckorna. Nu mår jag illa och känner att jag inte vill ha Dumle på tag.

Trött. På allt.

Det visade sig att jag har en del att göra före jag blir klar från skolan. Just nu är jag trött på allt som har med examensarbetet att göra. När jag kom hem från skolan promenerade jag via en affär som sålde billiga pjamasar. Impulsköpte en åt Matte och han blev glad. Det var det som var meningen.
Nu måste jag börja stresspacka. Tåget går 9.22 imorgon och jag är långt ifrån färdig.

Väldigt otålig.

Om ett par timmar får jag veta vad mina handledare tycker om mitt examensarbete såhär långt. Jag är nervös, för kritiken är snart här.

Och så matt.

Det känns nog att sömnen kom först vid fyra-tiden i morse. Kroppen är lam och jag vill bara sova. På tisdag åker jag hem till mamma. Det ser jag fram emot.

En lugnare morgon.

Kvart över tio steg jag upp. Åt frukost, packade väskan och promenerade till simhallen. "Stängt för allmänheten på grund av  tävlingar" stod det på dörren så jag vände om och gick hem. Jag hade verkligen sett fram emot söndagssimning.
Efter att ha pratat igenom gårdagen känns det lite bättre. Bra att jag inte slog honom. Bra att jag ändå visade att det inte är okej att ta en kvinna på rumpan eller ta sig friheten att röra en främmande människas saker.

Jag skakar fortfarande.

Kvällen som skulle sluta bra.
Jag minglade och dansade trots mina ömma fötter. Att gå i platåer är svårt. Jag går mot dansgolvet och skall säga hej till en bästa vän. Före jag hinner fram känner jag att någon tar mig på axlarna och rumpan. Jag vänder mig om och säger till med en skarp röst, nästan skriker. Han flinar åt mig och verkar inte lyssna. Hans kompis står bredvid honom och har tydligen all rätt att ta mina glasögon från min näsa. Jag skakar och skriker "Så där gör du inte en gång till, så där gör du inte en gång till." Han ser på mig med en tom blick och jag ser honom rakt i ögonen. Han håller glasögonen så högt att jag inte når dem, trots att jag kvällen till ära har klätt mig i mina höga, obekväma skor. Någon ser vad som sker och tar glasögonen från hans hand. Jag är livrädd. Visserligen har jag inte lika dålig syn som min storasyster, men jag klarar mig inte utan dem. De är värdefulla. Jag får dem i min hand och tackar djupt personen som hjälpte mig. Rusar bort till min vän som jag kramar medan jag försöker hålla mina tårar inom mig. Säger hejdå och går mot kläderna. Springer hem i mina obekväma skor medan tårarna rinner ner för mina kinder. Jag ångrar så innerligt att jag inte slog honom. Eller i alla fall tog honom åt sidan för att skrika att han och hans kompis är svin. På samma gång är jag innerligt glad att han inte fick se mina tårar. Kränkt är vad jag känner mig just nu.

Det är bedrövligt.

Att gå på julfest med en huvudvärk som påminner om migrän lättar ju inte direkt upp partystämningen. Jag skall försöka att inte bry mig. Det är dock inte så lätt.

Bråttom, bråttom.

Har tillsammans med mina arbetskompisar julfest ikväll. I denna lägenhet råder klädplanik just nu.

Konserten igår.

Igår var jag bänkad framför TV:n prick klockan nio. Det visades nämligen årets Fredspriskonsert från Oslo och jag ville såklart höra artisterna och speciellt en. Robyn som fick börja hela konserten. Hon var helt fantastisk och väldigt elegant i en klänning från Acne.

Fredagens planer

Den här fredagen skall jag göra något så ovanligt som att åka till skolan. Det är ett gäng kvinnor som kommer för att få ögonbryn fixade, vackert smink i ansiktet och eventuellt lite manikyr. Innan det är det dags för mig att få mitt fula hår färgat. Just nu vet jag inte riktigt vad som skall ske med frisyren. Är sugen på att klippa det kort. Vad tycker ni?

Tröja.

Se vilken fin tröja Matte fick av mig. Det är nästan så att jag är sugen på att skaffa en själv.

hm.com

Tack snälla Sarah.

En av de bästa födelsedagsgåvorna jag fick igår var filmen "Sex and the city". Min syster vet nog vad jag vill ha.


SATC.

Idag då.

Torsdag och snart är det helg. Förstår inte vart dagarna försvinner, hinner inte med.

Steg upp i god tid för att hinna sammanställa delen till mitt examensarbete som jag skulle lämna in idag. På måndag får jag feedback och svar på det frågor jag har. Jag börjar bli ivrig, vill ha det så fort som möjligt undan nu. Jag har ändå den turen att jag får skriva om det som intresserar mig och att jag får träffa människor som är viktiga för min framtid. Uttänkt alltså.

Augusti 2009

Lördagen den 22 augusti 2009 klockan 19.30 sjunger COLDPLAY i Stockholms Stadion. Är någon sugen på att hänga med?

Tack tack tack tack tack.

Tackar såhär för alla födelsedagsmess som jag har fått idag. Det värmer mitt hjärta när det är så många som kommer ihåg mig. Det roligaste hittils var det jag fick av min mormor, eller "momo" som hon skrev.


Midsommar-Mormor som matar sin
hund.

Det tog mig nästan tre år.

När jag försökte fotografera en bild på mina byxor hittade jag en ny inställning på min kamera, nämligen timern. Nu är det bara att hitta inställningen så att bilderna blir svartvita.

Dagen till ära.

Inviger mina nya byxor idag. Födelsedagen till ära.

Harem som jag gillar.




22 år gammal.

Födelsedag i dag. Vaknade tidigt av sambon som sjöng glatt. Gåvor och pengar har jag fått och jag är nöjd.
Skall fira den här födelsedagen med lite julklappsköp och senare blir det restaurangbesök.

Mörkt var det här.

Kvällens sysslor har varit klippning av den gravida grannens hår. Nu syns det verkligen att hon skall få barn. Jag kan då tycka att det är väldigt intressant det där med graviditeter.
Nu väntar jag på dagens avsnitt av "Äntligen Hemma". Ett program jag gärna vilar mina trötta ögon på.

En lugn tisdag.

Vilken seg start på dagen jag har haft. Kom precis från duschen och lade direkt på mina träningskläder. Tänkte nämligen gå på gymnastik om cirka två timmar. Just nu gör jag något jag väldigt sällan gör. Dricker Coca-Cola. Gillar inte den söta drycken, men konstigt nog kom ett litet sug när jag såg att Matte hade ställt en flaska i kylen.
Idag lyssnar jag på den här låten.

A Camp med "I can buy you". Var är min skiva?

Dagen före dagen.

En dag kvar. Ser fram emot restaurangbesöket vill skall göra imorgon.

Väldigt tråkigt väder idag. Grått, grått och regn. Jag har bestämt mig för att vara inne så mycket som möjligt. Tänkte skriva en julklappslista. Känner en liten panik om att det är den nionde december i dag och jag har köpt bara en.

Jag köpte dem.

Byxorna var fina. Köpte dem för fyrttio euro och jag tycker att det var ett bra pris. En bild på dem kan möjligtvis ses här om ett tag. Men jag lovar inget, det är bättre så.

Duktigt.

Efter två sidor text är jag redo att ge mig av.  Tänkte gå förbi affären som säljer byxorna. Jag vill köpa dem.
Jag hoppas innerligt att denna dag går snabbt.

God morgon.

Har sovit väldigt dåligt. Steg upp för en timme sedan för att vinka av Matte som skulle promenera till skolan. Min dag är jobb från och med klockan tretton. Inte så intressant direkt.
Nu skall jag fortsätta med min bildanalys.

Handarbeten har kommit till hemmet.

Matte sitter och virkar ett fodral som jag skall ha till min Ipod. Ord som "luftmaska" är något han väldigt sällan använder, men på något sätt finner jag det ganska trevligt (och eventuellt roligt) när han väl gör det.

Söndagssysslor.

I brist på annat började jag skriva på examensarbetet. Nu har jag kommit till det kapitlet när jag skall sitta och analysera de modesidor som jag gjorde till VeckoRevyn. Det här med bildanalys är inte lätt minsann. Är i alla fall väldigt nöjd att jag får ha med bilderna i arbetet.

Ett alternativ.

Jag skojade nog lite grand när jag skrev att jag ville ha en morgonrock från Benetton. Efter dagens runda på stan konstaterade jag att Marimekko har riktigt fina och det är nog bra kvalitet också. Snälla. Hunda euor ungefär.


Inte fy skam det här inte.

Äcklig söndag.

Håret är smutsigt. Rastaboet jag har i nacket borde redas ut. Det mörkblåa lacket jag har på naglarna borde jag ha tagit bort för flera dagar sedan. Glasögonen är så smutsiga och fläckiga att jag knappt ser något. Ögonbrynen är ovårdade, liksom min knottriga hy. Jag tror det är dags för en så kallad skönhetskväll ikväll.

Så svårt, så svårt.

Planen för idag var att handla julklappar. Jag och Matte promenerade runt i nästan tre timmar och kom hem utan klappar. Jag gissar att hårprodukter blir den perfekta julklappen i år.
Som ni säkert kunde gissa hittade jag en gåva till mig själv. Ett par svarta byxor från ONLY. Jag tror jag måste köpa dem imorgon.



Skulle dock inte matcha dem
på detta sätt.

Vad jag gör en ledig lördag.

Förutom att jag har promenerat nästan två timmar i kylan har jag ätit fullkorspizza till middag. Jag har även läst klart en bok och ätit godis tills jag ville spy. Utöver detta har jag mailat med Karolina Skande som är moderedaktör på den nya tidningen Demo. Roligt det här med nya tidningar.


första omslaget av Demo.

Balen på slottet.

Sitter ensam i soffan och tittar på balen som är på Presidentens slott just nu i denna stund i detta land. Det som intresserar mig är ju givetvis kläderna samt frisyrer. Väldigt mycket svart är det i år och tydligen är det någon frisör som fortfarande använder det fula glittersprayet som de gärna sprayar över det välfönade håret.

Sjätte december.

Trots paniken jag haft om att det är röd lördag är jag väldigt glad att det är det just idag. Visst har jag saker jag borde göra, men kan göra det imorgon istället. Jag ser fram emot den här lugna självständighetsdagen.

Vinterblomma

Den här var ju väldigt fin. Skulle gärna ha en stor tyllkjol under och strumbyxor. Förbaskat snyggt blek är den.

Kjol från Indiska.

Ett par till.

Jag har promenerat på stan, druckit färskpressand apelsinjuice och handlat för den kommande veckan. Skall snart sätta igång med att baka julstjärnor som jag skall ta med till en väninna som bjuder på middag ikväll.
Idag köpte jag ett par skor eller egentligen kom de på posten. Det har inte funnits min storlek och nu äntligen fanns det plus att de kostade endast 14,90. De var snyggare i verkligheten trots att det inte är platå under hela skon.


Fint med helg.

Jaa, fredag. Man kan inte klaga. Det känns underbart med helg. Det verkar bli en fin dag i Vasa. Fint. Håller på som bäst med mina helgsysslor där bland annat byte av sängkläder ingår.

Det närmar sig.

I dag kom det första paketet. Fem dagar återstår sedan är det dags för mig att öppna. Hur skall jag klara av att hålla mig. Har redan känt och klämt på det flera gånger.
I går fick jag den första tidningen av min gåvoprenumeration. Får en födelsedagspresent av mor varje månad, vilket är ganska trevligt.


Eftermiddag.

Går omkring i mina nya men alltför trånga skor. Har någon tips på hur man lätt töjer ut ett par skor?
Nu skall jag ta tag i dagen och börjar med att pudra näsan och sedan gå den korta biten för att klippa hår. Något vettigt får jag gjort den här dagen i alla fall.

Det här med unisex.

I somras såg jag två personer som har exakt likadana glasögon som jag har.
Första gången var när jag satt och glodde på "Allsång på Skansen" och den här killen dök upp i rutan. Andra gången var när jag satt på bussen från Stockholm till Kapellskär och hamnade bredvid en man. Där satt vi, log lite grand mot varandra för att vi båda konstaterat att vi har samma glasögon på näsan. Det kändes löjligt. Det här får ju mig att tro att det är en glasögonmodell för herrar som jag har investerat i.

En kväll för mig själv.

Har varit väldigt trött sedan jag kom hem från jobbet vid klockan två. Har fått vissa hushållssysslor gjorda och resten gör jag i morgon. Den här kvällen tänker jag bara ligga i soffan och vara glad åt de svenska kanalerna. Matte är på kvällsjobb så jag får vara för mig själv vilket ibland är väldigt skönt.

Denna låt spelas hos mig just nu.

Vilken dag.

Även i dag ser vi ingen sol eller snö. Bara regn och åter regn tredje december till ära. Jag fick dock lite julstämning när jag var inne på H&M i fem minuter för där spelas det minsann julmusik.

För nästa år.

Jag läste någonstans att Robyn släpper en ny skiva nästa år. Vi får verkligen hoppas att det stämmer.


Christian Falk Ft Robyn - Dream On

Äntligen över.

Jag har klarat mig igenom den här dagen trots trötthet och det dåliga humöret. Blev lite gladare när jag och Matte besökte en djuraffär. När jag kommer in i en djuraffär blir jag som ett barn igen. Jag vill stå länge länge och titta på hamstrarna som bökar i sina hus, kaninerna som äter och fiskarna som simmar. I den här djuraffären fanns även ormar, spindlar och till och med sniglar. Jag kan dock inte förstå varför man vill ha en snigel som sällskapdjur.

En kram.

En sådan kram jag får på bilden skulle jag gärna vilja ha just nu. Det är min bror som är fotografen, platsen är hemma i södra Finland och mannen är min fina morfar. Bilden är tagen på nyårsafton.


Morfar och jag.

Tråk

Ingen bra i dag. Grått och mörkt var det ute när jag gick och samma sak när jag kom hem. I dag känner jag för att ligga under täcket och äta glass framför tv:n. Kanalerna som försvann i går skall vi köpa tillbaka om en stund. Det är ljuset i dagens mörker.

Ett tips.

När jag hör finlandssvenska människor sjunga svenska sånger på rikssvenska får jag nippor. Ett tips från mig är att stolt sjunga på finlandssvenska.Det är nämligen riktigt snyggt.

Fint med december.

För något år sedan räknade jag alltid dagarna till min bemärkelsedag. Nu på äldre dagar är det inte alls på samma sätt. Men tänkte ändå berätta att i dag är det nio dagar kvar tills jag blir den obetydliga åldern tjugotvå. Ibland är det väldigt bra att man fyller först i december.

Att kompromissa.

Vilken tur jag hade när jag ringde till Matte och berättade den sorgliga nyheten om våra svenska kanaler som inte finns mer. Han blev liksom jag väldigt besviken och sade att vi nog måste köpa ett kort senast i morgon. Jag höll fullständigt med tills han sedan kläcker ur sig att han nu minsann tycker att vi även skall skaffa Canal+-paketet. Vi får diskutera saken.

Kjolen i skinn

När jag var i New York envisades jag med att springa in i några H&M-affärer. Jag har sett kjolen i några modejobb och ville verkligen se den i verkligheten. Nu fanns den på hemsidan och är såklart slut i min storlek. Hoppas på att fynda den på rea, eftersom normalpriset är ungefär sextio euro.



Glömsk.

Jag är så dum. Hur kunde jag glömma att alla svenska kanaler skulle försvinna i dag. Från och med den första december måste man betala för att se sina favoritprogram. Det här betyder att jag måste studera mer i dag. När Matte kommer hem vid fyratiden tänker jag minsann ta honom under armen och gå till närmaste affär som säljer kanalkort.

RSS 2.0