Noll

Idag har det varit en sådandär onödig dag. Men ändå känns det som om jag har fått lite gjort.
Var till biblioteket och lånade lite böcker till min examensarbete. Nu börjar det arta sig, men märker att mittt ämne är krångligt. "Vilket kul ämne du valt" ropade en bibliotekarie efter mig. Jag vet. Annors skulle jag väl inte vara så uppspelt när jag pratar och berättar om det.
Jag var till banken för att snacka växelpengar. Måste ju ha annan valuta i London, så det verkade fixa sig. Banktanten var först orolig när jag berättade att jag tänkte växla ganska mycket. Men vi diskuterade sedan Visa Electron kortet och hon sade att det funkar i hela världen. Vilket jag visste. Upplyste henne om att på Åland är det ovanligt att affärerna tar emot detta praktiska kort. Hon fick en rynka i pannan.
Påväg till skattekontoret sprang jag in till försäkringskontoret. Tydligen, vilket jag hoppades på, täcker min försäkring hela Åbo-taxi-vårdcentralen-ambulans-sjukhuset-kalaset. Vilken tur. Måste bara vänta på räkningen.

Nu skall jag diska, duscha av mig och sedan smörja in mig i en bodybutter från the Body shop. Tyvärr luktar den lite starkt så kan inte använda den alldeles för ofta.

Velvet del5

I femte delen av Velvet var temat demokrati. Det berättades om hur kulturliv som mods, rockers och hiphopare påverkat modet och på det sättet minskat de stora modehusens makt.
De gjordes ett reportage om chefredaktören för tidningen i-D -.
Som modeskapare fick vi träffa designkollektivet Cheap Monday.

När jag har sett Cheap Monday-Örjan i tidningar har jag föreställt mig en ordentlig man. Igår, under den lilla intervjun fick jag se honom som en småhumoristisk och sympatisk.
Det glädjer mig.

Glasögonen har kommit.

När jag fick messet från glasögonaffären sprang jag dit. Nu har jag dem och så här blev det.

image175
Lagomnördigt i mörker

Nytt

Trots sjukhusbesöket hann jag med några fynd. Mitt största (och bästa) är kappan. Hittade den på rean -50%.

image173
Kappa med trekvartsärm.

En onsdag

Efter ett tandläkarbesök och några timmars jobb är jag åter hemma i en tom lägenhet. Efter ett dygn som ensam kan jag konstatera att jag hatar att vara ensam ("hat är ett starkt ord" som morfar någongång sagt, men just nu menar jag det). Det är inte meningen att jag skall vara ensam.
Nu skall jag äta en fiskbit med lite sallad och sedan fylla i lite stipendieansökningar och skriva klart ett mail angående en lägenhet.

Snö, jobb och drömmen om London

Nu är det snöstorm i min stad. Trist. Jag som hade hoppats på att det skulle bli vår och sol (som som det var i Åbo) men icke. Vi får helt tydligt vänta ett tag till. Ser ju fram emot Londonresan som sker inom tre veckor. I London är det elva grader varmt och vår. Härligt.
Nu skall jag städa lite i hemmet innan det blir lunch och jobb. Det är det enda jag kommer att göra den här veckan. Jobba och plugga.

Hemma igen

Jag sitter nu vid köksbordet. Hemma i en tom lägenhet. Min sambo valde att fira sportlov hela veckan, medan jag har tandläkare imorgon och sedan jobb de kommande dagarna.
Idag när jag packade ihop mina saker kändes det lite ledsamt att lämna hemstaden och mamma. Mina fina morföräldrar skjutsade mig till tåget. Nästa gång jag ser mormor är i London. Tänk vad kul att få i olika second hand affärer med mormor. Hon älskar second hand.


Nu skall jag promenera mot butiken och handla lite. Kylskåpet är tomt och måste fyllas lite.
Ikväll kommer kanske en liten bild på mitt största fynd i Åbo.

Det blir inte alltid så som man tänkt sig.

Min blogg har varit död några dagar. Nästan jag också.
I helgen skulle det ju vara världens fest -inflyttningsfest i Åbo som slutade dåligt. Jag hann shoppa, fixa drickbart men sedan var det stopp. När jag inte hade huvudet i toaletten låg jag på min kusins soffa. När kvällen närmade sig nio och jag inte klarade av magsmärtorna mer åkte vi in till hälsocentralen. De visste inte riktigt var det var så jag skickades vidare med ambulans till sjukhuset och kirurgiska avdelningen. Dropp och medecin fick jag medan läkaren tog en massa prover. När klockan närmade sig två fick jag gå hem. Medecinen hjälpte mot smärtorna och de sade att allt var okej. Men om allt är okej förstår jag bara inte varför jag hade så ont i magen.

Nu är jag hemma hos mamma. Vilat upp mig lite och imorgon åker jag hem. Till mitt hem.
.

MONKI summer & spring 2008.

Ni kan bara inte ha missat att MONKI är min klädaffär nummer ett. Deras plagg är så underliga att det blir snygga. De plagg (och skor) jag har därifrån är jag nöjd med och använder dem flitigt.

Det här är några av mina favoriter från vår och sommar kollektionen. Jag har ett svagt minne av att jag såg några av plaggen på pressvisningen i höstas.

image163          image164                       image165
En mullvad-body.             Parkas, kan nästan vara lack.             Väldigt pösiga byxor .


image167
  Stilig kjol med dragkedja.

image168                 image169
Denna klänning ger mig                 Lång hoodie med rymliga fickor.
barndomsminnen.

Paradiset

Sitter här med ben som är som spagetti. Väntar på att smoothien skall bli klar så att jag får kraft. Måste börja packa. Min lista är kort, eftersom jag bara stannar två dagar i Åbo. Jag tar med mig två olika outfits så att jag kan köpa en tredje där. Har redan kollat in plaggen här, så det blir enkelt.
Tänk att jag skall besöka Åbo. Har inte varit där sedan jag hoppade av båten från Åland. Min bror är född i Åbo. Inte jag.

Pratade min pappa idag. Jag berättade att min längtan dit blir större och större. Längtan fter honom och vår sommarstuga som är paradiset på jorden.

image161             image162

Ni förstår väl vad jag menar?

Happy

Vilken hektisk dag. Trodde jag hade en ordentlig lunch, visade sig vara fel eftersom jag blev sen med min första kund. Väldigt trevligt att jag fick sluta två timmar tidigare i alla fall. Har hunnit med ärenden. Typiskt att min VeckoRevyn kommer först imorgon och typiskt är det att nyaste ELLE inte kommit ut i vårt jävla land.
Imorgonbitti åker jag till Åbo. Ser fram emot nya köp.

Velvet del 4

Kvällens tema var kitsch. Jag kan berätta för er att den här delen var inte den bästa av de fyra hittills.
Det roligaste enligt mig var när man fick följa med modeskaparen Ida Sjöstedt. Varje gång jag hållit hennes plagg i mina händer har jag funderat när man skall bära dem. Men nu förstår jag för hon vill inspirera människor att våga klä upp sig.
Vi fick också se den transsexuella ikonen Amanda Lepore som firade sin födelsedag för tionde gången på sju dagar i New York. Amanda är känd för sina skönhetsoperationer. Tänk att ingen vet hur gammal hon egentligen är. Läskigt är det också när man vet att hon har opererat bort revben för att bli smalare.
Nästa vecka är temat är Demokrati.

Jag får bara en sådan lust

När jag ser på dessa bilder får jag en stor lust att färga ögonbrynen svarta. Jag tycker faktiskt att det är skitsnyggt med ljust hår och mörka bryn. Kontrasten är så tjusig.
Förutom att Robyn är världens (okej, i alla fall Sveriges) vackraste kvinna tycker jag det är komiskt att hennes pojkvän heter Olof. Liksom min gör.

image158      image159  

image160
Bilder: elle.se

The Stray Boys

När jag jobbade på VeckoRevyn fick lära mig en massa nytt om klädmärken och olika designers. Jag fann ganska snabbt mina favoriter. Ett av dem är The Stray Boys som verkligen har kläder som passar min stil. Priserna är dessutom väldigt godkända.

image155 image156
En tröja jag gärna skulle ha på mig idag är den här. Tänk er med ett par tjocka strumpisar. Stickad tröja i 100% merinoull med en kul prick bak. Pingvinärmar skulle kännas lagom skönt just nu.


image157
En parkas jag gärna skulle köpa är denna. Är på jakt efter en parkas. En stor. Som funkar i alla väder.

En helg i Åbo.

På fredag tar jag tåget ner till Åbo. Det ser jag fram emot. Se en annan stad, träffa mina vänner och bara få ha ett skönt veckoslut. På lördag är det inflyttningsfest, har börjat planera min outfit, men inget är klart. Tror bestämt att jag köper den när jag kommer ner.

Längtan

Den här tiden på året sköljs alltid en stor skopa längtan över mig. Jag längtar efter allt och alla.
Idag har jag mest längtat till öarnas ö; Åland. När jag tidigare idag ringde min mor berättade hon gladerligen att hon var påväg till färjan som skulle släppa av henne där klockan ett i natt. På torsdag skulle hon och hälsa på min storebror i Stockholm. Önskar att jag fick vara med.
På sommaren håller jag till på kobben och det ser jag fram emot. Om det inte blir Stockholm förstås.

Vår i luften!

Blev positivt överraskad när jag gick ut för en timma sedan och det inte ens var kol mörkt. Solen hade gått ner, men ändå kändes luften fräsch. Det känns som om våren är påväg trots att vintern inte ens börjat.

Jag måste erkänna en sak. Ett par stora, klumpiga Vagabondkängor i lack som jag länge suktat efter (visste att de skulle bli på rea) fanns tydligen här i min stad. Jag är ytterst förvånad, men lite ledsen eftersom min storlek var slut. Om jag skulle ha kollat in dem lite tidigare kanske det skulle ha funnits. Nåja, mitt misstag. Kanske jag hittar dem i Åbo i helgen. Skall åka ner på fredag för att träffa lite vänner och delta i en inflyttningsfest.



Ont

Att vakna med huvudvärk är väldigt irriterande. Man sover ju för att få bort huvudvärk. Studiebesöket till tvålfabriken gjorde ju saken inte lättare.
Tvålfabriken var väl intressant, men blev illamående av lukten. Man blir ju lite rörd när det jobbar endast tre personer på  tvålfabriken som är den enda i hela landet.

Nu skall jag koka lite pasta för att kunna orka med den här dagen.

Uggla


Den här skulle vara rolig att ha.


image154
topshop.com


Trött, men en önskelista

Jag är trött. Dagen har rusat förbi och det känns som om jag har levt i hundra hela tiden. Snart får jag lägga mig och sova ut.

Idag började skriva en liten lista på vad jag vill ha från London. Åker dit om en månad ungefär.

Vippiga kjolar (enfärgade, blommiga, mönstrade)
Ett par röda Converse
Nagellack (i färgerna blå och grå)
Stora halsband
Intressanta tavlor

Det här är bara början. Listan kommer att bli längre.

Produkt

Jag tror att min mamma är på IKEA idag. Det här är vad jag skulle vilja beställa med henne.
En vispel som man skummar mjölk med.

image153
Ikea.fi

önskan idag

Efter en promenad med varm oboy och tjejsnack är jag åter hemma. Sitter vid datorn och försöker jobba. Är snart klar.  Känner att jag måste dricka en kopp te innan jag går ut. Fryser lite.
Idag har jag ett stort behov av Monki. Skulle göra vad som helst bara för att få besöka den butiken just nu.
Kan inte bebisen födas snart så att man har en stor orsak att få åka till Stockholm. Uppsala går ju också bra.

En vårsöndag.

Idag skiner solen som aldrig förr. Våren är här känns det som.
Om en stund skall jag bege mig ut med två kompisar och varm oboy.

Indiska


Ny t-shirt i spännande mönster. Det otrevliga är det runda halshålet.

image152
T-shirt från Indiska.

En masse

Har halva dagsprogrammet gjort. Nu återstår det viktigaste; städning innan gästerna kommer.

Sprang på snabbshopping idag. Eller egentligen inte. Beställde mina nya glasögon, och kan ni tänka er att min syn hade ändrats. Det känns bättre nu. Inte för synen utan för att jag då verkligen måste ha nya brillor. Yes.
Mitt i all stress hann jag köpa ett par örhängen. Ett par nitörhängen i silver (önskar mig ett par i svart också).
Välkommen helgen!

Tusen grejer att göra innan klockan slår fyra.

Idag är det fredag. Det nalkas helg. Underbart. Fredagsfantastiskt.

Bestämde mig tidigt i morse att strunta i skolan och börja med hushållssysslor. Har massor att göra innan klockan slår fyra. Då skall jag nämligen granska min syn (har besämt att det är det som avgör om jag skaffar nya glasögon eller ej). Klockan sju kommer det gäster. Här i vårt hem skall det nämligen bjudas på middag. Något indiskt har min sambo önskat. Får se vad det blir.

Lila tulpaner

Tio stycken lila tulpaner finns på mitt köksbord. Det är fint. Tulpanerna är fina trots att de finns i min onödigt billiga vas från IKEA.
Idag har jag önskat mig en sak. Ett skratt.

Vändag och 18 år.

Idag är det vändag. En massa rosa, rött och hjärtan. Till vilken nytta egentligen. Min sambo skall nog vara glad att jag inte kräver så mycket den här dagen. Ett kort eller en lite present tackar jag inte nej till, men alla dessa rosor, stora presenter och all hysteri som finns i affärerna orkar jag inte med. Tror att vi endast firar med tortilla och någon liten efterrätt.
Förutom att det är vändag är det också en speciell födelsedag. Min fina lillasyster fyller 18 år idag. Tänk, i sommar när vi är på samma ö, kan vi gå tillsammans till de ställen hon inte fått besöka förut. Det ser jag fram emot. Verkligen.

Velvet del 3

Svart var kvällens tema i tredje delen av modeprogrammet Velvet. Det berättades om hur svart blev från att vara en sorgfärg till en modefärg som alltid funkar.
Man fick vi följa med modeskaparna bakom Nakkna när de arbetar med en visning för deras nya kollektion (har för mig att det var visningen under Stockholm Fashion Week. Leraktiga sminkningar och snurrande skivor som skulle likna drejskivor).
En kort intervju med de framgångsrika formgivarparet Andreas och Fredrika (som bland annat gjort en väska med två funktioner -när man inte vill fylla den med grejer kan man sätta den uppochned på huvudet och på sätt skrämma folk, trycket på väskan är ett ansikte) fick man också se.
Nästa tema är Kitsch.

I kvällens avsnitt tyckte jag att det var väldigt intressant att se vilka människor som ligger bakom Nakkna. I höstas upptäckte jag märket som något postivit.

Vårtanke


I vår tänker jag köpa en parkas. Jag har en liknande som den här. Blå med skärpå.
I vår skulle jag vilja ha någon i en spännande färg. En granngrön kanske. Rosa har aldrig varit min färg, men.


image151
Parkas från Topshop.

idag, imorgon

Efter en anti-rynk ansiktsbehandling är jag på fötter igen. Vi hade praktisk övning i skolan och jag var modell. Känner ändå att anti-rynk är ingenting för mig. Ännu.
Kom just från en väldigt blåsig promenad. Jisses, vad det blåser i den här staden idag. Ganska mysigt egentligen. Sol(och)storm, halleluja.

Jag skall förbereda mig för morgondagens handledningstillfälle där jag skall handleda kunder i manikyr. Sedan äta en god soppa. Måste även promenera till posten för att skicka iväg paketet till fina systern som fyller 18 år imorgon, på vändagen.

Blått

 Ett par väldigt snygga solglasögon i blått från urbanoutfitters.com.                                                                                              
image150
























Lustig



Det var en lustig sko. Nästan ful. Eller fulsnygg.
image141
Fulsnygg sko från Bianco.com

hopp om en bättre dag.

Det känns bättre idag. Kände mig pigg och utvilad när jag vaknade i morse klockan åtta. Trots att jag kände att tanden inte var helt frisk stod jag halvnio redo för att färga och klippa grannen. Nöjd blev hon. Nöjd blev jag.
Men tanden. Jag förstår inte varför det skall ta så förbannat ont. Jag kan inte äta. Inte dricka det jag vill. Nu försöker jag sörpla i mig ljummet te, men kallt vatten går inte. Eller juice. Det ilar så fruktansvärt.

Idag går daget åt att göra skolarbeten och träffa syster. Jag måste också föra tillbaka glasögonbågarna till affären. Jag har nog bestämt mig hur jag gör.

äckeldag

Jag var väl för optimistisk när jag trodde att jag skulle klara av den här dagen utan problem.
Tandvärken har jag gett mig huvudvärk som i sin tur har gett mig illamående. Jag har legat i sängen precis hela dagen, förutom jag försökte få i mig någon sorts middag. Lyckades inte så bra.
Skall försöka äta några frukter nu och sedan lägga mig igen.

plast

Ett svart armband i plast.

image140
Hoppas man ser något av denna dåliga bild.

en måndag som inte borde få finnas.

Äcklig måndag. Vilken tur att solen lyser. Gör det lite lättare.
Jag besökte tandläkaren i morse. Jag har galet ont just nu. Så ont att jag gråter.
En ond tand och en räkning gav hon. Tack.

Supersöndag

Söndagen börjar gå över och för första gången känns det som om jag är nöjd att det varit söndag.
Jag har inte sett sliten ut, klätt mig i myskläder eller städat. Jag har klätt upp mig, besökt bröllopsmässa och tvättat kläder.
Jag skall avsluta den här dagen med att lacka naglarna. Helst i grått. Men det blir väl lila.

igen

Det var första gången jag besökte bröllopsmässan. Jag trodde att min tanke om bröllop skulle ändras, men det blev inte så. Känner fortfarande samma sak. Bröllop är ingenting för mig.
Skall dammsuga huset nu. Sedan kanske laga en smoothie åt mig. Jag är galet sugen på en smoothie.

Your Song

Nu har jag den här låten. Äntligen. Man blir så glad. Av den.

resultat

Det var ju självklart att Amy skulle vinna igår. Men Christer? Jag vet inte. Pinsamt helt enkelt.
Kvällen i sig var lyckad. Lyckliga födelsedagsbarn och en väldigt lyckad buffé.

Idag tog jag en ordentlig sovmorgon. Nu skall jag bädda sängen och sedan gå iväg mot bröllopsmässan som ordnas i min stad idag. Går dit och kollar in frisyrerna (de som planerades på mitt jobb verkade bra).

kvällens önskan


Ett läppstift i en bärig nyans. Lagom mycket färg och helst inte för mycket glans. Gärna matt.

Melodifestivalen ikväll.

Efter att ha varit på on hela dagen märker jag att tröttheten börjar komma krypande. Försöker att inte bry mig, för skall om en timme promenera mot en annan gata och en annan lägenhet där vi skall fira födelsedagsbarn och se på schlager. Schlager. Det har jag väntat på.
Skall packa paketen, diska, klä på mig finkläderna och sedan promenera iväg. Lördagen gick alldeles för fort känns det som. Jag har tjänat lite pengar, ätit spenatsoppa och sett en dålig film.

Imorgon tänker jag visa mitt fynd jag köpte igår.

måste bestämma mig

Jag fick hem mina glasögon idag. Endast på prov då. Får ha dem över helgen.
Måste fundera. Måste fundera.

over

Dagen kom och gick och jag är nöjd.
På jobbet gick allt bra, nöjda kunder och en väldigt nöjd chef. De timmar jag var där gick väldigt snabbt. Gick förbi Indiska för att köpa strumpbyxor. Kunde dock inte bestämma mig för vilken färg jag ville ha så det egentliga köpet blir i morgon.
Avslutade kvällen med bio. Solstorm. En läskig film där det var bra att man hade en mössa man kunde gömma sig bakom.
Nu sitter jag här, nyfärgat hår, och skall snart lägga mig. Måste läsa färdigt Modeboken innan jag släcker lampan en sista gång.

tusan

Hur har jag kunnat missa det här? Har sagt det förut, men säger det igen. Robyn is ver very bra.

bra med fredag

Jag börjar jobba först t 14:00 idag. Skönt med kort dag.

Tänkte försöka gå förbi affären som säljer strumpisar i olika färger. Jag är riktigt intresserad av ett par blå och kanske ett par lila.
Helgens program är jobb, Melodifestivalen och en bröllopsmässa. Jag skall då inte gifta mig. Vill gå dit och se hur mina arbetskamrater har gjort brudarnas frisyrer. Därför bröllopsmässa.

Torsdag med Gaygala

Ligger redan i sängen. Hör Gaygalan i bakgrunden (dessa svenska galor tar aldrig slut). Jag tycker egentligen att det är ganska komiskt med en Gaygala. Vem har liksom kommit på det?! Pris som "Årets homo/bi", "Årets hetero", "Årets artist" och "Årets tv-pris" delas ut. Som sagt, det är kul att se på och jag är vid den åsikten att svenskar kan ordna galor, festivaler med mera. Sådan kan dom.
Nu skall jag lägga mig under det mönstrade täcket för att se det sista av galan. Imorgon är en ny dag. För mig blir det mest jobb.

Avslutar med ett citat som min fina mormor sade när hon tyckte att vår katt Pelle umgicks lite för mycket med grannens katt Olli: "Han är nog homo den där Pelle". Fina mormor. Som uttalade ordet homo med o.

tidningar

När jag kom hem hade posten kommit. Förutom ett fint vykort av mamma fanns det två tjocka kuvert från Sverige och VeckoRevyn. Underbart är det att de inte har glömt mig. Färska tidningar tackar man ju inte nej till.

Glasögonen

Jag gick dit igen. Testade glasögonen och blir mer intresserad för varje gång. De jag hade beställt hade inte kommit ännu, så jag fick pröva dem i fel färg -igen.

image139

Dessa är i plast. Inte metall. Som jag pratat om.

God morgon

Har sovit som ett litet barn hela natten. Nätter som den här vill man ju att aldrig skall ta slut.
Dagens program är inte mycket. Klippa ett hår, ärenden på stan, besöka jobbet för att titta igenom kunderna tills imorgon och sedan laga god middag. Fisk. Lämpligt till en torsdag som denna.
Jag borde också besöka optikern för synkontroll.

Innan jag går och ställer mig i en varm dusch skall jag bädda sängen. Känner för att bya lakan. Nytvättade lakan i en nybäddad säng gör mig lycklig.



Velvet del2

Ikväll var det dags för andra delen av modeprogrammet Velvet. Temat var midjan.
Vi fick följa med modeskaparen Helena Hörstedt. Hennes handsydda klänningar som ofta markerar midjan, är väldigt fascinerande. Svårburet, men av hög klass.
Det jag fick veta om allkonstnären Leigh Bowery var intressant. Likaså korsettens historia.
Nästa vecka är temat svart. Jag tror jag börjar gilla programmet.

Blå



Jag såg något fint idag. En blåklänning med volang nedtill. Den var rutig.
Jag som tycker om färgen blå.



Minimarket

Minimarket hör till mina favoriter.

Se nu på den här klänningen. Väldigt behaglig.

image138
minimarket.se

Sur som en citron

Jag kan bara inte sluta tänka på dem. Det enda som finns i mitt huvud just nu är glasögonen jag vill ha. Vill Ha.
Imorgon har jag syngranskning. Får se om synen har ändrats, i så fall är det ju dumt att inte byta.


Hata pengar

Jag önskade det när jag var liten och jag gör det fortfarande.

Jag önskar att pengar skulle växa på träd. Känner på samma gång ett stort hat mot pengar när man måste vara så jäkla beroende av dem. Det är den 5 februari idag. Jag har betalat hyra, räkningar och har två tandläkarbesök framför mig. Suck.
Ändå sägs det att vi som är studerande har det bra.

beslutsångest

Jag och en kompis stod över en timme i glasögonaffären. Jag tror jag har blivit kär. I ett par Miu Miu bågar (igen!). De jag har nu är nämligen Miu Miu. Det finns tre par jag skulle vilja ha:

Ett par som är i plast. Stora pilot som är svart/gråa och Diesel.

De andra är tunntunna och i pilotmodell. Snygga och väldigt lätta att ha på näsan. Dessa är från Miu Miu.

De sista är ett par klassiska RayBan i pilotmodell.

Har räknat ut att vilka jag än väljer ligger de på 300 euro, vilket jag anser är billigt. Själva bågen brukar kosta så mycket. Tur att jag inte har så mycket ögonfel i alla fall.

Sommarplaner

Sitter här med en enorm smoothie. Älska detta mellanmål.
Idag ringde jag till Åland och Mariehamn. Vi är på jakt efter en liten, liten lägenhet. Det verkar som om det finns studielägenheter man kan hyra för en billig peng under sommarmånaderna. Det skulle ju vara bra. En lägenhet lagom nära jobbet skuller vara perfect. Hon lät trevlig, damen jag pratade med och det verkar som om vi är först på listan.
Nu skall jag ta tag i de sista skolgrejerna. Idag fick jag för första gången lust att skriva ned något på mitt examensarbete. Det börjar kännas riktigt okej nu.

C. Jansson

Denna dam, Cia Jansson modechef på svenska ELLE, har ett par extremt snygga glasögon. Håller ni med mig? Tunn skalm, silver och stora. Något annat än vad jag har nu.

image137
Cia Jansson, elle.se

bland annat Fastlagstisdag

Idag firar vi fastlagstisdag och Runebergsdagen. Lustigt att de är på samma gång.
Jag skall nu ta tag i lite skolsaker för att sedan gå och storhandla. Varje vecka storhandlas det för att man inte skall behöva besöka butiken förrän följande måndag. Smart. Lätt. Enkelt.
Ikväll skall vi käka fastlagsbulle hos systern. Hoppas jag.

märkligt

I fredags pratade jag och en väninna om barnvagnar. Hon berättade att det fanns barnvagnar som ser ut som skrivbords/datastolar. Jag förstod inte riktigt vad hon menade, men idag tror jag att jag såg en sådan. Den var grann orange. Själva kojan där barnet skall ligga var väldigt litet så kan tänka mig att barnet vuxit ur den konstiga vagnen inom ett år. Jag tror att man också kan skruva bort själva liggdelen och ha det som en bilstol.
Den såg skrämmande ut. Obekväm på något sätt, men jag är då inte något barnvagnsproffs.

Kruka

Idag köpte jag en ny kruka. Fråga mig inte var vi ska ha den eller vilken blomma vi skall sätta i den, men jag tyckte den var så fin för det lilla priset jag betalade. Endast 2,45 euro.

image135
Kruka från Indiska

Över

Jag kom just hem från mötet. Hela mötet gick givetvis på finska, men jag hann med ändå (har jag berättat att jag har blivit bättre på finska? Till och med min tvåspråkiga sambo har gett komplimanger). Vi diskuterade den kommande bröllopsmässan och ett flertal klipp-och-färg-kurser som kommer inom snar framtid. Kurserna ser jag fram emot. Känner nämligen att jag har lite idétorka nu. Inte så proffsigt.

Imorgon är det fastlagstisdag!

Papper

Har just druckit en stor smoothie. Jag uppskattar detta kalla mellanmål. Frusna bär, mango, banan, naturell yoghurt och apelsinjuice. Enkelt ock gott.
Nu skall jag ta mig ut i det minusgradiga vädret. Det var en chock att gå ut i morse när det var minus 9. Äckligt.

Idag skall jag också skicka i väg en massa kuvert till Sverige och Åland. Varsin PAPPER tidning skall de få. Varför delas inte Papper ut på Åland? Borde fråga det av min vän Karin.

måndagsångest

Måndagar brukar alltid vara tråkiga. Man har inte lust till något alls och vill bara bli kvar under täcket på morgen när klockan ringer.
Idag känns det verkligen som om det är en väldigt onödig dag. Jag väntar bara på att få lägga mig i soffan och se på tv.

glasögon

I lördags var jag och en väninna och prövade glasögonbågar. Jag har ju funderat på att byta.
Nu är det två par som jag ännu sitter och tänker på.
Antingen ett par hederliga, smala i pilotmodell (de jag funderat på i veckotal) eller ett par gråa i plast och lite större. Borde gå dit igen imorgon och snacka om priser.

sport

Dagen i dag har jag fått en massa gjort. Skönt att avsluta den så här.
Skall duscha, peela och skrubba. Sedan göra en snabbmanikyr. Sedan slappa så mycket jag bara kan.
Sambon är inte hemma i natt. Tydligen kommer det någon viktig sport på tvn så han och hans kamrater skall träffas och kolla på det hela natten. Verkar kul.

Blommiga blommor

Har tidigare skrivit att blommigt är vår/sommarfint. Den var blommig.

image134
Blommig klänning H&M.com

Skinn.

I höstas köpte jag en skinnjacka. En mörk, matt och ganska snygg. Har tyvärr inte hunnit använda den än. Jag måste göra det för den var inte direkt billig och för att jag måste känna efter hur det känns. De flesta idag äger ju en skinnjacka.
Snyggast skulle det väl vara om man hittade en på second hand, men jag är som sagt en sådan som inte fyndar.
Förut ville jag också köpa en skinnkjol. Det sägs att skinnet finns kvar ännu ett tag.

image133
Den här skinnjackan var ganska snygg, något glänsande bara. Jag tänker att den skulle vara öppen och att ärmarna skulle vara lite uppvikta. Snyggt för att kosta 50 euro på H&M.

Flicktrio


Dessa tre jobbade jag med på VeckoRevyn.
Från vänster: redaktionschef-Linda, chefredaktör-Lollo och AD-Mari.
Fina är dom ju på Ellegalan.
image132
stureplan.se

Tidning och kuvert

Köpte ingenting idag. Jo, några kuvert och en tidning, GLAMOUR. Kuverten är stora för jag skall skicka tidningar till Sverige. Nu får jag väl det äntligen gjort.
Jag är så trött just nu. Skall diska. Sedan kanske gå på en promenad.

klipp naglarna

Jag vet inte varför jag får rysningar när jag ser långa naglar. Det är något riktigt obehagligt med dem.
Naglar som man låtit växa så att de har blivit äckligt långa. De får alltid en gulblek färg och ser väldigt oattraktiva ut.
Själv har jag korta, välklippta naglar. Och jag trivs.

en ledig lördag

Nu skall jag dra mig till kökte för att äta lite frukost. Sedan skall jag promenera på stan, träffa väninnor över en te och handla middag till kvällen. Jag har en ledig lördag med andra ord. En riktig-jävla-ledig-lördag. Det är sällan det händer. Tänkte också gå förbi jobbet för att lägga in lite fler arbetsdagar. Jag börjar få panik när jag vet att om en dryg månad skall vi åka till städernas stad, London, och då vill man inte vara utan pengar. Men det fixar sig.
Jag känner också för att köpa nya skor.

KENT är över

Konserten var bra. Inte jättebra. Bara bra. De flesta av låtarna de spelade kunde jag texten till. Som 747, Dom andra och Ingenting. Jag blev så otroligt positiv till backgrounds (eller vad det heter). Deras background var skitbra. Aldrig sett något liknande. Nu har jag sett KENT live och det är jag glad över.
Igår hälsade jag också på en småkusin. Vi har aldrig träffats förut och hon blev glad när jag presenterade mig som en Bergroth. Hon tog mitt nummer och jag hoppas att hon hör av sig. I helgen bor hon på hotell här i staden, men jag lovade att hon får bo hos mig nästa gång hon är här.
Jag råkade också se en kusin igår. Vi pratade också.

Snart är det konsert.

Gästerna gick just. Kul var det (alltså inte att de gick utan de var här såklart).
Nu skall vi äta pasta med tonfisk. Sedan skall jag börja fixa mig för kvällen. Tror det blir kjol ikväll. Möjligen min nya svarta jacka jag köpte på rea. Men skorna är ännu ett frågetecken.

smart

Det är riktigt smart att börja jobba tidigt på morgonen. Klockan nio. Och slutade klockan halv ett. Man stiger upp i tid och sover inte bort hela dagen. Just nu väntar jag på gäster. Skall bjuda på te och chokladkex.

Idag är det KENT. Det ser jag ju fram emot.

RSS 2.0