Det här med namn

Det är många omkring mig som har fött eller skall få barn. Barn är kul, dock ingenting för mig (ännu).
Namn är svårt, men kul. Jag vet redan vad mina framtidsbarn kommer att få för namn.
Själv minns jag när jag var liten. Jag avskydde mitt namn. Ändå var jag väl lite nöjd att mina föräldrar valde att skriva det som ett palindrom (tackar för det, för nu vet jag vad palindrom betyder). Nu har man väl vant sig.
Såhär förklarar Wikipedia mitt namn.

" Hannah eller Hanna är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung som betyder 'nåd'. Hannah används ibland också som en kortform för Johanna. Namnet förekommer på flera ställen i Bibeln:
1. Elkanas hustur, Samuels mor (Gamla Testatementet)
2. Hustru till Tobit (Apokryferna)
3. En kvinna som brast ut i lovsång när Josef och Maria bar fram Jesus i templet (Nya Testatementet).

Namnet upplever nu en modevåg som började i mitten på 1980-talet och fortfarande är mycket stark. Namnet ligger just nu på plats 4 på topplistan. Även i början av 1900-talet var namnet populärt."


Kommentarer
Postat av: annalena

lycka till om jag ska hitta mitt namn förklarat någonstans. e fortfarande helt förstörd över att jag aldrig hittade en såndär plånbok, som ni alla hade då vi var små, med mitt namn på:(

2008-01-15 @ 11:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0